Lapis Arte en Stroom Maatwerk onderhouden 260 kunstwerken in heel de stad


BERCHEM – De collectie Kunst in de Stad is de stedelijke verzameling kunstwerken, standbeelden en monumenten in de publieke ruimte van Antwerpen. Ze omspant vijf eeuwen en bestaat uit meer dan 260 collectiestukken die doorheen de hele stad zijn opgesteld. De werking Kunst in de Stad voorziet, vanuit het Middelheimmuseum, in het beheer van deze collectie.

Curator Samuel Saelemaekers: ‘Sinds maart dit jaar wordt het preventief onderhoud van de collectie Kunst in de Stad uitgevoerd door het PlusTeam, een samenwerking tussen Lapis Arte en Stroom Maatwerk, met andere woorden een combinatie van expertise en reparatie. Vroeger hadden we ook een poetsploeg maar op deze manier staan we dichter bij de bewoners. De tijd die men nodig heeft om een beeld schoon te maken is zeer divers en hangt af van de grootte en de toestand waarin het zich bevindt. Ook de omgeving speelt een rol. Met andere woorden: we werken op maat.’

Vanochtend werden we uitgenodigd om een demonstratiereiniging bij te wonen van het kunstwerk ‘De Kinderen noemen het een olifant’, dat zich niet ver van de ingang Grote Steenweg in het Brialmontpark bevindt.  Dit abstracte stenen beeld werd in 1968 gemaakt door kunstenaar Dominique Stroobant (°1947), die aan de slag ging met de monumentale deksteen van de Berchemsepoort die moest wijken tijdens de aanleg van de Ring om Antwerpen.

Nele Blommaert van Lapis Arte: ‘Wij zijn een restauratiebedrijf, gevestigd in Oosterzele, gespecialiseerd in het materiaal-technische onderzoek en de conservatie-restauratie van steen, metaal en muurschilderkunst. Tweemaal per week, op woensdag en donderdag, pakken wij met een team van zes mensen de monumenten in Antwerpen aan: vijf medewerkers van Stroom en één van Lapis. Het contract loopt over vier jaar.’

Caroline Vernieuwe, commercieel directeur van Stroom uit Merksem. ‘Wij zijn een maatwerkbedrijf dat zich met passie inzet om bijzondere mensen met talent te laten groeien. Stroom is geëngageerd in diverse sectoren. De stad Antwerpen is de enige die het onderhoud van haar monumenten systematisch aanpakt. In andere steden gebeurt dat meer ad hoc. Hier komt elk monument stelselmatig aan de beurt. We rukken ook uit wanneer we klachten krijgen van mensen die ons melden dat een beeld beschilderd werd met graffiti bijvoorbeeld. Dan komt het erop aan om die zo vlug mogelijk te verwijderen.’

Luc Van Mieghem is de teamleider. ‘We zijn vanochtend om 7.30 uur vertrokken. Het is nu 11 uur en dit is het vijfde werk dat we aanpakken vandaag. Dit beeld hebben we enkele maanden geleden al een grote onderhoudsbeurt gekregen. Ook hier zullen we dus vlug klaar zijn. Maar dat is niet altijd het geval. Aan het Museum voor Schone Kunsten waren we twee dagen lang aan de slag. We maken tevens de omgeving van het MAS proper en Brabo was evenmin makkelijk om schoon te maken. Onze mensen maakten voordien deel uit van de groendienst. Ze moesten aan een aantal normen voldoen. Zo is het niet iedereen gegeven om met een hoogtewerker aan de slag te gaan of om gedurende twee uur precisiewerk uit te voeren. Maar stuk voor stuk zijn ze fier op hun  werk en ook de felicitaties van voorbijgangers nemen zij graag in ontvangst.’

Edwin MARIËN

 


Aanverwante berichten