Kunstinstallatie van Nico Dockx krijgt permanente plaats in het Provinciehuis


ANTWERPEN – De deputatie van de provincie Antwerpen opende in het provinciehuis ‘Every Collection Hides Another Collection’, een kunstinstallatie naar een ontwerp van Nico Dockx, die permanent zal blijven staan maar die in wisselende opstellingen getoond zal worden..

Luk Lemmens (N-VA), eerste gedeputeerde: ‘De provincie Antwerpen heeft een collectie van 2 200 kunstwerken. Toen wij het plan opvatten om een nieuw provinciehuis te bouwen, werd ook nagedacht over die kunstcollectie, die tot dan voornamelijk een verborgen leven had geleid in de kantoren en vergaderzalen van het oude provinciegebouw. We waren ervan overtuigd dat de collectie, aangekocht met publieke middelen, op een relevante manier moest worden getoond, ingezet en gereactiveerd. Op die manier kunnen we toch nog kunst tonen, niettegenstaande cultuur geen bevoegdheid meer is van de provincie. Het hout dat bij deze installatie door de kunstenaar werd gebruikt contrasteert met het majestueuze van ons gebouw. Nog dit jaar hopen wij onze volledige collectie online te plaatsen.’

Tussen 50 palen van vijf meter hoog bieden legplanken, vitrines en hangrekken ruimte voor presentaties. Regelmatig zijn er andere stukken uit de kunstcollectie te bewonderen. Periodiek ligt de focus op een specifieke kunstenaar of thema. In oktober 2021 ontving de provincie Antwerpen de Prijs Wivina Demeester voor Excellent Bouwheerschap in de categorie ‘Kunst in Opdracht’ voor de integratie van kunst in het provinciehuis.

Als eerste presentatie is PingPong aan de beurt. Kunstenaar Nico Dockx en collectiebeheerder Bob Daems voerden een conversatie die leidde tot een nieuwe interventie in Every Collection Hides Another Collection. De invulling volgde het verloop van een partijtje ping pong. Via associaties kregen een 70-tal werken zo een plaats in de kunstinstallatie.

Nico Dockx (48) woont en werkt in Antwerpen: ‘Eindelijk is het zover. Vier keer werd de opening van deze tentoonstelling uitgesteld. Tweemaal hadden we de datum al openbaar gemaakt. Net voor het ingaan van de eerste lockdown, in maart 2020, stond de eerste opening gepland. Ik leefde nog met de idee om de expositie te laten openen en dan onmiddellijk te sluiten maar ik begrijp wel dat de provincie dit niet kon maken. In 2014 al hadden ze mij gecontacteerd. Wat later kwam ik in contact met Sara Weyns, directeur van het Middelheimmuseum. Hierdoor ontstond een samenspel tussen een innovatieve artistieke benadering en bekommernissen omtrent toegankelijk, openbaarheid en beheer. Voor mij was dit niet meteen iets innovatiefs want ik werk altijd samen met een andere kunstenaar. Het proces heeft geduurd tot 2018 omdat de provincie zelf niet wist waar ze naartoe wilde. Gelukkig heb ik mogen doorzetten wat ook niet evident was want ik mocht aanvankelijk niet raken aan het plafond of de vloer. Een jaar lang ben ik bezig geweest in de schrijnwerkerij. In Sint-Niklaas vond ik een man die al 30 jaar gepensioneerd is als schrijnwerker/meubelmaker. Hij had al 50 jaar hout liggen in zijn schuur. In het totaal heb ik twaalf houtsoorten gebruikt, onder meer uit het Amazonegebied en Congo.’

De tentoonstelling PingPong is gratis toegankelijk van maandag en vrijdag van 8 tot 18 uur (uitgezonderd op feestdagen) en dit tot vrijdag 12 augustus.

Edwin MARIËN

 


Related post