Kunst in de natuur in Kruidtuin, winnaars ‘Maand van de Markt’ ontvangen prijs
MECHELEN – Nog tot maandag 26 juni krijgt de Kruidtuin in Mechelen een extra dimensie. In het kader van 250 jaar Academie Mechelen werkten de beeldhouwers van het projectatelier een heel jaar rond kunst in de natuur. Na GolfSlag in het Vrijbroekpark, is nu ook de Botanique het toneel voor een unieke openluchtexpo.
De titel HERBart verwijst naar ‘herbarium’, naar ‘art’ maar ook naar Bart Decq, de docent die de expo cureert. De ruimtelijke werken van vijftien cursisten én de docent zelf, staan in relatie tot de specifieke locatie van de Kruidtuin. Björn Siffer (Groen, rechts op de foto), schepen van cultuur: ‘Verwacht geen traditionele beeldhouwwerken op een sokkel, maar eerder installaties die in dialoog treden met de parkomgeving: het grasveld, de vijvers, een brugje, de wandelpaden, de struiken en bomen. Deze ongewone expo is een straffe stunt van onze Academie. Ze doet wat ze moet doen: uitdagen, buiten de kaders treden, onze stad bespelen.’
Decq: ‘Alleen al de opsomming van het materiaal waaruit de werken zijn gemaakt, zegt iets over de diversiteit: cortenstaal, hout, blik, ijzer, plastic, brons, karton…. Ik ga weldra op pensioen. Ik vind het een eer dat ik op deze manier mijn steentje kon bijdragen aan de viering van 250 jaar Academie.’ Tijdens de openingsuren van het park kan je gaan kijken naar werken van Mia Bogaert, Herman Bosmans, Danny Boterdael, Guy Claessens, Dien De Bruyn, Bart Decq, Marc Hendrickx, Kris Ketels, Dirk Notebaert, Johny Robeyns, Wim Teugels, Kurt Van Baekel, Pieter Van Damme, Lin Van den Broeck, Nelly Van De Velde, Arlette Van Duyse, Christel Van Lent en Fred Vercauteren.
Vandaag vond de prijsuitreiking van de Maand van de Markt plaats in Mechelen. De wedstrijd liep van 1 tot en met 30 april en had als doel het marktgebeuren meer in de kijker te zetten.
Net zoals vorig jaar waren er mooie hoofdprijzen te winnen zoals een reiskoffer ter waarde van 199 euro, een elektrische step van 439 euro, dagtickets en een jaarabonnement voor Planckendael en een tablet met een winkelwaarde van 253,80 euro.
Per aankoop die je in april op de markt deed, kreeg je een deelnamekaart. Marktbezoekers konden door middel van hun aankopen op de markt deelnemen aan de wedstrijd. Enerzijds digitaal via een QR-code en een app. Anderzijds om het ook voor iedereen toegankelijk te maken, via een invulkaart die kon gedeponeerd worden in de wedstrijdurne voor het stadhuis. De Maand van de Markt was een groot succes.
Greet Geypen (Open Vld), schepen van economie: ‘De wedstrijdurne met formulieren was goed gevuld en Mechelen staat in de top tien van steden en gemeenten met de meeste digitale deelnames. We zijn enorm blij dat zoveel mensen hebben deelgenomen aan de Maand van de Markt en zo hebben bijgedragen aan het succes van deze actie. De markt is belangrijk voor onze lokale economie en we willen deze sector dan ook blijven ondersteunen en promoten. We hopen dat deze actie ook heeft bijgedragen aan een groter bewustzijn over het belang van lokale handel en het steunen van onze eigen economie.’ Uit alle deelnemers werden er vier winnaars getrokken. Zij werden vooraf verwittigd en uitgenodigd om vandaag naar de markt te komen om hun prijs in ontvangst te nemen. Daarnaast wonnen 50 deelnemers Mechelenbonnen van tien euro en tien gelukkigen wonnen familietickets voor de beklimming van de Sint-Romboutstoren. Wim Truyens van Markta: ‘De Maand van de Markt mag dan wel afgelopen zijn, onze marktkramers blijven elke week paraat staan. Breng hen dus zeker een bezoekje. De markt is meer dan enkel boodschappen doen, het is een plek van ontmoeting en gezelligheid. En dat hebben we met de Maand van de Markt nog eens extra in de verf gezet.’ (EM / Foto Stad Mechelen).