Kunst en archeologie ontmoeten elkaar in expo Eigen/Aardig in Provinciehuis
ANTWERPEN – De provinciale kunstcollectie leidde een verborgen bestaan in de gangen, kantoren en vergaderzalen van het vorige provinciehuis. Daar werd in het nieuwe provinciehuis verandering ingebracht. Vanaf vandaag tot en met vrijdag 28 juli zet men ze samen met collecties uit het provinciaal archeologisch depot in de kijker. Je kan de tentoonstelling gratis gaan bekijken tijdens de openingsuren van het provinciehuis.
Gisteravond werd de nieuwe expo EIGEN/AARDIG in het Antwerpse provinciehuis geopend. Bedoeling was dat er een dialoog zou ontstaan tussen werken uit de provinciale kunstcollectie en een object uit het provinciaal depot in beeld en vorm, in kleur en textuur, in harmonie of net in tegenstelling.
Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor de kunstcollectie: ‘Voor deze vijfde interventie in de kunstcollectie ‘Every Collection Hides Another Collection’ van Nico Dockx, waarin de provincie haar kunstcollectie in wisselende opstelling toont, is er een eigenzinnige selectie van werken gemaakt uit de provinciale kunstcollectie in dialoog met het provinciaal archeologisch depot. Daarbij hebben de curatoren zich laten inspireren door beeld en vorm, kleur en textuur, harmonie of tegenstellingen. Een hele karwei want onze kunstcollectie telt ruim 2 200 werken van maar liefst 637 kunstenaars. Combineer dat maar eens met 367 ensembles uit ons provinciaal erfgoeddepot, gaande van de steentijden tot en met wereldoorlog twee, afkomstig uit archeologisch onderzoek uit 46 gemeenten. Dan kom je uiteraard op een moeilijke opdracht.’
‘Ikzelf ben gecharmeerd door de wisselwerking van het kunstwerk opgedragen aan de steenbakkers van Camiel Van Breedam met de erfgoedobjecten (zie foto). Daarnaast hebben we een ereplaats voorzien voor de verzameling ‘Grimon’. De familie heeft enkele weken geleden een uniek ensemble aan de Provincie geschonken. De elf kinderen van Jos Grimon hebben onlangs de meer dan 2 000 jaar oude objecten overgedragen aan ons provinciale archeologisch depot.’
Joke Bungeneers, afscheidnemend diensthoofd Erfgoed, sprak over de idee achter de expo. ‘De idee is ontstaan bij een bezoek aan één van de vorige interventies, die PingPong heette. De beheerder van de kunstcollectie, Bob Daems, en de kunstenaar, Nico Dockx, kozen om beurten één werk uit de kunstcollectie en de andere bracht dan een werk aan dat hij er spontaan mee associeerde. Terwijl ik daar rondliep dacht ik ‘waarom zouden we geen stap verder gaan?’ en twee totaal uiteenlopende provinciale collecties met elkaar in dialoog laten gaan? Van in het begin hebben archeologische objecten en vondsten voor mij naast cultuurwetenschappelijke informatie ook altijd iets betoverends gehad. Het zijn vaak ook mooie dingen, die uitnodigen om vastgepakt te worden.’
‘Die idee groeide en werd werkelijkheid. Maar toen moesten we tot een harmonieuze selectie komen. Dat werd een boeiende zoektocht. Met zijn vieren kwamen we tot evenveel verlanglijstjes waar Bob Daems één grote longlist van maakte. Daarna wandelden we een paar keer door het depot. Sommige dingen liggen daar open en voor het grijpen, voor andere moest je dozen opendoen. Sommige selecties waren evident. Anderen waren onverwacht en het is verrassend hoe je als je met iemand anders door een eigen collectie loopt, door de ogen van die ander de schoonheid of het interessante, van wat voor jou interessant of dagdagelijks is, opnieuw leert kennen. Uiteindelijk hadden we twee veel te lange lijsten en was schrappen de boodschap. Eén werk sprong er onmiddellijk uit. Er was meteen consensus dat – zoals Luk Lemmens zei – het werk, opgedragen aan de steenbakkers, een prominente plaats moest krijgen in deze tentoonstelling. Voor mij is dit – behalve een mooi en sterk werk – een iconisch werk, dat als het ware symbolisch de brug legt tussen kunst en alle vormen van erfgoed.’
Edwin MARIËN
Foto Provincie ANTWERPEN