Koffie Rombouts krijgt minister op bezoek voor éénjarig bestaan van Virunga-koffie
AARTSELAAR – Tijdens de Week van de Fair Trade, van 4 tot zaterdag 14 oktober, viert Virunga-koffie zijn eerste verjaardag. Deze 100 procent Arabica-koffie is een product van het Belgische koffiemerk Rombouts, gevestigd in Aartselaar. Vanmiddag ontdekte Caroline Gennez (Vooruit, links op de foto), minister van ontwikkelingssamenwerking, de smaak en het verhaal achter deze Virunga-koffie.
Coopade en Cookkanz, twee koffiecoöperaties uit de Virunga-regio die bonen leveren voor deze unieke koffie, kregen coaching en financiële steun van het Trade for Development Centre (TDC) van Enabel. Ze kenden de afgelopen jaren een opmerkelijke groei. Ze zijn gelegen in het Virunga National Park in Noord-Kivu in DR Congo. De vruchtbare bodem leent zich er uitstekend tot de teelt van koffiebonen van hoge kwaliteit, maar de regio wordt gekenmerkt door conflicten en extreme armoede. Beide coöperaties werden in 2019 geselecteerd in het kader van het coachingprogramma van TDC. In dit traject gaan coaches gedurende drie jaar ter plaatse om er samen met de producenten te werken aan hun marketing en businessplan zodat de coöperaties beter de markt kunnen betreden.
Koffie Rombouts bevestigt jaar na jaar zijn engagement voor eerlijke handel. Al sinds de jaren ‘90, na een persoonlijke ontmoeting met Frans van der Hoff (oprichter van het Max Havelaar-label), brengt het Belgische koffiemerk Fairtrade-producten op de markt. Xavier Rombouts (rechts op de foto), gedelegeerd bestuurder: Door de ondersteuning van lokale coöperaties bieden we de plaatselijke bevolking eerlijk werk op de koffieplantages. Zo zijn stroperij en ontbossing geen noodzaak om te overleven, en stimuleren we de economische ontwikkeling. De koffie wordt geteeld door boerenfamilies met gemiddeld 300 tot 1 000 koffieplanten op een oppervlakte van ongeveer één hectare aan de rand van het Virunga National Park, op een hoogte van 1 000 tot 1 800 meter.’
‘Dankzij de Fair-trade-productie kunnen we gaan voor meer bebossing. Met hun extra inkomsten kunnen de boeren hun kinderen naar school laten gaan. Voor alle duidelijkheid : een voorwaarde om met hen samen te werken was ook dat de koffie kwalitatief goed moest zijn. Ik ben er zelf nog niet geweest maar hoop er volgend jaar eens naartoe te gaan. Dankzij Fair Trade zijn de boeren verzekerd van een minimumprijs voor hun productie. De prijs wordt bepaald op de beurs in New York maar de boeren krijgen sowieso 180 dollarcent per pond en een sociale premie van twintig cent. Het is onze bedoeling om ooit met uitsluitend Fair Trade-koffie te gaan werken. Dat moet mogelijk zijn, ook economisch.’
Gennez : ‘Bij de opening van de Fair Trade-week bleek dat de Belg gemiddeld 34 euro per jaar investeert in Fair Trade-producten. Vorig was dat nog 29 euro. We zitten in stijgende lijn maar nog beter nieuws is dat uit onderzoek blijkt dat mensen het belangrijk vinden wat ze eten, wat ze drinken en dat ze wel zeggen dat ze Fair Trade-interessant vinden. Het is belangrijk dat de producenten en de merken dat kwaliteitslabel kunnen verbinden aan Fair Trade. Het is geen minder lekkere chocolade. Het is zelfs lekkere koffie heb ik vandaag kunnen proeven dus is het belangrijk dat kwaliteit en Fair Trade hand in hand gaat zodat we op die manier nog meer consumenten kunnen overtuigen om eerlijke producten te kopen.’
‘Een aantal van onze buurlanden doen het beter, bijvoorbeeld het heel bekende Max Havelaar heeft een heel erg Nederlandse stempel en is al verankerd in het Nederlandse consumentengedrag. Het goede nieuws is dat wij een rijk land zijn. We zien in elk onderzoek dat onze mensen het meest wakker liggen van hun koopkracht en als je eerlijke producten betaalbaar kan maken en kwaliteitsvol dan ben ik er zeker van dat die markt nog ontzettend kan groeien. We hebben bijvoorbeeld eerlijke bananen. Die zijn aan een goede prijs te krijgen. Eerlijke chocolade, zeker in het luxesegment, maakt slechts een paar cent verschil maar voor een boer, aan het begin van een keten, maakt dat een wereld en een leven van verschil. Als wij bereid zijn om te betalen voor kwaliteit , laat ons dan maar betalen voor eerlijke kwaliteit.’
Edwin MARIËN