Koen Kennis: ‘Speed Pedelecs worden nieuw onderdeel van woon-werkverkeer’

KALLO – Dankzij het proefaanbod van Slim naar Antwerpen kunnen bedrijven hun werknemers verschillende vervoersmodi laten uittesten. Deze maand start Slim naar Antwerpen met een vernieuwd proefaanbod, in samenwerking met B2Bike. Katoen Natie, een bedrijf dat samenwerkt met Slim naar Antwerpen om de bereikbaarheid voor zijn werknemers te verbeteren, is één van de eerste bedrijven die gebruik maakt van dit vernieuwde proefaanbod.

Koen Kennis (N-VA, vooraan op de foto), schepen van mobiliteit: ‘Slim naar Antwerpen ontstond in 2016 als alternatief voor de toename van het autoverkeer. Via Slim naar Antwerpen kunnen bedrijven hun werknemers verschillende vervoersmodi laten uittesten. Zo kunnen ze proeven van de voordelen vooraleer ze zelf de overstap maken naar fiets of openbaar vervoer. Tot hiertoe konden werknemers van aangesloten bedrijven zo de elektrische fiets, stadsfiets, vouwfiets, bakfiets, Velo, DeWaterbus, De Lijn en NMBS uitproberen. Een succesrijk initiatief want een elektrische fiets koop je zomaar niet.  Sinds 2016 hebben meer dan 3 500 werknemers van 108 bedrijven in en rond de stad van dit proefaanbod gebruik gemaakt. Sommige bedrijven, zoals de Kantoor Natie werden al een paar keer bezocht. Bijna een derde van de deelnemers geeft aan het uitgeteste of een soortgelijk vervoermiddel zelf te willen kopen na de probeerperiode.’

‘Al vlug was duidelijk dat de formule werkte maar nu is het tijd voor vernieuwing en verandering. Mensen gebruiken meer en meer elektrische fietsen en pedelecs. Dankzij de nieuwe leverancier B2Bike zitten beide nu in het aanbod. Met de speed pedelec kunnen werknemers efficiënt afstanden overbruggen tussen de 25 en 30 kilometer (ongeveer 50 minuten fietsen). Speed Pedelecs worden een nieuw onderdeel van het woon-werkverkeer. De elektrische step is handig voor de last en first mile in combinatie met openbaar vervoer of de auto. Het is duidelijk dat wie van een speed pedelec gebruikt maakt sneller is dan met de wagen. Als stad blijven wij investeren in fietsinfrastructuur. In België staat Antwerpen op nummer één voor wat de kwaliteit én de kwantiteit van het fietsverkeer betreft. Men komt zelfs vanuit andere landen naar ons model kijken.’

Dirk Lannoo (achteraan op de foto), vicepresident bij Katoen Natie: ‘De samenwerking met Slim naar Antwerpen werd met veel enthousiasme onthaald door onze werknemers. De voorbije jaren waren er al 298 inschrijvingen voor het proefaanbod waarbij alternatieve vervoersmiddelen getest konden worden. Dit in combinatie met de aanpassingen aan de infrastructuur op en rond onze site heeft ervoor gezorgd dat er nu 250 werknemers met DeWaterbus komen (met of zonder fiets), tien personen met de Fietsbus en 251 personen het volledige woon-werktraject met de fiets afleggen’ B2Bike, met kantoren in Stabroek en Aartselaar, begeleidt al sinds 2013 werkgevers  bij het opzetten van een cultuur die fietsgebruik stimuleert. Zaakvoerder Johan De Mulder:  ‘Negen jaar geleden werkte in bij d’Ieteren en groeide het idee om mensen uit hun (bedrijfs)wagen te halen. Met twee partners ben ik eraan begonnen. Een missionariswerk. Atlas Copco uit Wilrijk deed als eerste een beroep op ons om het fileprobleem op haar parking op te lossen. De bijkomende parking die men toen had gepland is er nooit gekomen. Het heeft echter nog zeker twee jaar geduurd ik de meeste  bedrijfsleiders kon overhalen. Velen dachten ‘waar zijn die zijn sandalen’ toen ze me zagen. ‘

Edwin MARIËN

Related post