Kleuterschool GEKKO uit Bonheiden toont aan waarom ze een Groene Vlag verdient
BONHEIDEN – Tijdens dit schooljaar behaalden twaalf scholen de Groene Vlag. Negen basis- of kleuterscholen en drie secundaire scholen mogen zich voortaan (opnieuw) Eco-School noemen en de vlag met fierheid laten wapperen. In totaal tellen Vlaanderen en Brussel nu 45 Eco-scholen.
Een Eco-School stelt duurzaamheid centraal in het hele schoolleven, onder meer met het vergroenen van speelplaatsen, bewust omgaan met afval of milieuvriendelijk de weg van en naar school afleggen. Ze activeren en inspireren ook andere scholen en spelen zo een voortrekkersrol. Om de internationale erkenning van Eco-Schools in de wacht te slepen, dienen MOS-scholen te voldoen aan de zeven succesfactoren van FEE. Ze kunnen hiervoor rekenen op steun van een provinciale MOS-begeleider. Het Groene Vlaglabel is drie jaar geldig. Daarna moeten de scholen opnieuw aantonen dat ze de vlag waard zijn.
GEKKO, de Bonheidense gemeentelijke kleuterschool, is één van de laureaten. Vanochtend maakte de school bekend waarom ze dit label hebben verdiend. Verder werd verteld welke maatregelen GEKKO nam om kinderen te sensibiliseren om op een duurzame manier op te groeien.
Directeur Dirk Goyvaerts: ‘Jaarlijks organiseren we een aantal schoolacties, die we in een programma opzetten voor één onderdeel van het ECO – school zijn, namelijk ‘operatie proper’. Daarnaast zetten we ook in op het korte ketenverhaal waarbij we bij ouders of grootouders in de tuin of bij een boerderij/kweker in de buurt, onze kookingrediënten halen om te koken voor de jarigen van de maand. Samen met de gemeente werd ingezet op ontharding, zonnepanelen op het dak en de rest werden groendaken.’ Dat zie je hier
‘We verzamelen ons groene afval in een container voor refood, waar bij deze resten omgezet worden in verschillende energievormen. We ondersteunen met de school het ‘hart voor Sifoe, een project van twee leerkrachten waarbij ze onderwijs uitdragen op wereldvlak. Naar Gambia in dit geval. Ze werken daar aan een schoolinfrastructuur en ontwikkelden er een moestuin voor de schoolkinderen. Ook een regenput werd voorzien en met mobiele zonnepanelen kunnen ze ook daar aan de slag met de computer en dergelijke.’
‘Ook is de betrokkenheid van zowel kleuters, ouders, schoolbestuur en schoolteam groot op onze school. Wat nodig is om succes te hebben. Wanneer er een feest is op school zetten we ook hier in op herbruikbare materialen, sorteren we al de resten en maken het feest zo duurzaam mogelijk.’
‘Ook zetten we in op het gebruik van tweedehandsmaterialen zoals speelgoed. Voordeel is dat je voor hetzelfde geld veel meer speelgoed en materiaal kan kopen in vaak een even goede staat als in de winkel. Je moet er gewoon net wat meer moeite voor doen. We zien het in onze school vooral als ‘zaadjes zaaien’ …en zo de jonge gezinnen mee ‘mobiliseren’ om deze acties blijvend in te burgeren in hun gezinnen. En zoals je weet is sensibiliseren dagelijks nodig om het vol te houden. Daarom dit jaarlijks terugkerende programma bij onze kleuters.’
Vrijdag werden we in Brussel gevierd, samen met acht andere basisscholen en twee middelbare scholen, omdat we streven naar de zeven succesfactoren van dit verhaal.’ Ook De Ceder uit Kessel en Middenschool Sjabi uit Puurs kregen het label.
‘Voor de twee keer voldoen we aan de voorwaarden om een MOS-school te worden. Daar zijn we als school enorm fier op.’
‘Tussen alle winnaars werden ook de goede praktijkvoorbeelden uitgewisseld om alsnog van elkaar nieuwe ideeën op te doen en zo nog een stapje verder te gaan.’ (EM / Foto GEKKO Bonheiden)