Kalmthout wordt de eerste landelijke gemeente met twee Blue-bikesstations
KALMTHOUT – Een drietal weken geleden werd een nieuwe Blue-bikelocatie met acht slimme deelfietsen geïnstalleerd aan het treinstation van Kalmthout. Nadat eerder al deelfietsen van Bluebike en deelwagens van Cambio aan het station van Heide werden geplaatst, was het nu de beurt aan het station van Kalmthout. Burgemeester Lukas Jacobs (CD&V, tweede van links op de foto): ‘Hiermee zet het gemeentebestuur opnieuw sterk in op een duurzaam mobiliteitsbeleid.’ Vanochtend volgde de officiële inhuldiging.
Jef Van den Bergh (CD&V, tweede van rechts op de foto), schepen van mobiliteit: ‘In Heide zijn de blue-bikes alvast een succes. In 2019 waren er 842 gebruikers. 2020 kende uiteraard een dip door corona maar in 2021 ging het opnieuw in opwaartse lijn naar 845. Ik verwacht dat we dit jaar opnieuw gaan doorgroeien. Een reden genoeg om ook in Kalmthout station een nieuwe locatie te voorzien. Hiermee zijn wij de eerste landelijke gemeente met twee Blue-bike-stations.’
‘In Heide vind je sinds 2018 twaalf fietsen. Vorig jaar telde men er 177 unieke gebruikers. Tijdens de maand augustus werden er 107 ritten geregistreerd. Gebruikers komen voornamelijk uit Antwerpen en Kalmthout maar ook uit Mechelen, Brussel en Gent. Ook onze twee Cambio-deelwagens zijn in trek. In 2021 noteerde men 392 ritten, goed voor 18 000 kilometer.’
Sandra Hoppenbrouwers (CD&V, rechts op de foto), schepen voor toerisme: ‘Het gebruik van de Blue Bikes is gekoppeld aan het openbaar vervoer met de trein. Niet alleen pendelaars, ook dagjestoeristen, kunnen een fiets ontlenen om onze toeristische trekpleisters (Kalmthoutse Heide, Arboretum of het Suske en Wiske Museum) te bezoeken. Dat merk je trouwens. Op zondag zie je steeds vaker de blauwe deelfietsen rondrijden. Lid worden kost twaalf euro per jaar. Door een tussenkomst van de gemeente en het Vlaams Gewest betaal je 1,50 euro voor de eerste 24 uur.’
Jacobs: ‘Deze locatie wordt de ideale hub. Je hebt hier een treinstation, een bushalte en je kan overstappen op deelfietsen of –wagens. Deelsteps houden we weg. Maar met de hele vervoerregio gaan we een elektrisch deelfietsenysteem uitrollen. De eerste stations openen in mei/juni in Antwerpen en in augustus is Kalmthout een de beurt. Er komen op ons grondgebied vijf stations met telkens zeven deelfietsen. De stations zijn Kalmthout, Heide, OC De Zonnedauw, de parochiezaal in Achterbroek en aan de kerk van Nieuwmoer.’
Stefaan Butaye, directeur van Blue-bike (links op de foto): ‘Wij zien dit zeker niet als concurrentie maar als een aanvulling. Met ons systeem moet je de fiets terugbrengen naar de plek waar je hem ontleend hebt. Blue-bike is een succesverhaal. Ondertussen hebben we 25 000 leden. Uit een onderzoek blijkt dat 98 procent tevreden is over onze service. 50 procent van alle ritten duren tussen de vier en acht uur. Vorig jaar hebben we niet minder dan 35 nieuwe stations geopend. Dat brengt het totaal op 103. Een abonnement is bruikbaar op al die locaties.’
‘Een abonnement neem je via www.blue-bike.be. Je betaalt twaalf euro die terechtkomt op een aparte kaart of op je Mobib-kaart van De Lijn of de NMBS. De fietsen hebben niet langer een sleutelslot, zoals in Heide, maar werken met een elektronisch slot. Door je kaart tegen het slot te houden of door de QR-code te scannen in de app. ontgrendel je de fiets.’
Edwin MARIËN