Jan Jambon: ‘Dankzij nieuw vervoersplan van De Lijn bedienen we drie miljoen kilometer meer’
BRUSSEL – De openbare vervoersmaatschappij De Lijn kwam afgelopen week herhaaldelijk in het nieuws, met de invoering van het nieuwe vervoersplan in het kader van de uitrol van de basisbereikbaarheid waardoor veel bushaltes sneuvelden, de vraag om meer budgettaire middelen, de aankoop van elektrische bussen van de Chinese firma BYD en een eventuele verhoging van de ticketprijzen. In de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement debatteerden de fracties vanmiddag drie uur lang met de ministers van de Vlaamse Regering over de actuele situatie bij De Lijn.
Op sociale media kwam de meerderheid niet uniso naar buiten maar tijdens het debat sloot men de rangen. CD&V toonde zich een beetje kritisch maar N-VA en Open Vld verdedigden het nieuw vervoersplan. De drie partijen vonden dat het debat – vier dagen na de opstart – veel te vroeg kwam en stelden dat er zal bijgestuurd worden indien nodig. De oppositie liet van het beleid echter geen spaander heel.
Jos D’Haese (PVDA Borgerhout): ‘De klachten over dit plan zijn niet meer bij te houden. Ik denk alleen maar aan de vele jongeren die niet meer op tijd op school zijn. Het kan niet dat jullie dit als meerderheid niet hebben zien afkomen. Dit is het resultaat van vijftien jaar besparingen. En opeens, vanuit het niets, vragen nu ook Open Vld en CD&V meer budgetten. De besparingen bij De Lijn zijn begonnen toen Ben Weyts nog aan het roer zat. Hij heeft twintig procent bespaard. Weyts beloofde 1 000 elektrische bussen. Die zijn er nooit gekomen. En nu staan scholieren in de kou. 36 procent heeft aangegeven dat ze door de nieuwe regeling te laat op school komen, zeventien procent geraakt er gewoon niet.’ Weyts antwoordde dat het aantal klachten van scholen die hij had gezien ‘best meevielen’.
‘En wat gezegd over de aankoop van de nieuwe bussen? Overal in de wereld rijden bussen rond van Van Hool uit Koningshooikt. Heel de wereld benijdt ons hiervoor en wat doet De Lijn? Zij bestellen bussen in China en gaat ze laten maken in Hongarije terwijl arbeiders bij Van Hool zonder werk zitten.’
Wim Verheyden (Vlaams Belang Bornem): ‘De Lijn wil haar tarieven verhogen tijdens de spitsuren. Op die manier worden de Vlamingen nog meer als een citroen uitgeperst. De tevredenheid over De Lijn kent een dieptepunt. Trein Tram Bus kreeg al 350 meldingen. Hoe kan je dan nog de tickets duurder maken? En wat de flexbussen betreft: er zijn te weinig bussen en er zijn te weinig chauffeurs.’
Minister-president Jan Jambon (N-VA Brasschaat): ‘Het mobiliteitsplan werd indertijd door dit parlement goedgekeurd zonder één tegenstem (Groen onthield zich en PVDA zat nog niet in het parlement, EM). Iedereen was het toen eens over het principe: wij moeten niet naar de klant komen maar de klant moet naar ons komen. Waar er problemen dreigen te komen, lanceren we de flexbussen. Voor de belbussen hadden wij een budget van 30 miljoen, voor de flexbussen wordt dat 61 miljoen. En vergeet niet dat de plannen werden goedgekeurd door de diverse vervoersregio’s, de lokale besturen dus. Indien er wijzigingen komen, zullen wij dan ook opnieuw overleg plegen met die besturen. Vergeet niet dat wij dankzij dit plan drie miljoen meer kilometer met openbaar vervoer zullen bedienen. Dat is 75 keer de omtrek van de aarde.’
‘De budgetten voor De Lijn zijn toegekend en een begrotingswijziging is niet meer mogelijk maar dat betekent niet dat we geen budgetten kunnen herschikken indien nodig. De juiste oplossing is echter niet altijd met meer geld over de brug komen.’
‘DE STILZWIJGENDE MEERDERHEID, DIE DIT EEN GOED PLAN VINDT, HOOR JE NIET’
Lydia Peeters (Open Vld), minister van openbaar vervoer: ‘Er komt één derde meer bussen op frequente lijnen, één vijfde in de spits en één tiende op zaterdag. De oppositie zegt dat het plan niet werkt maar het werkt wel. Het systeem van de flexbussen loopt goed. Er werden 15 000 reservaties gemaakt, goed voor 17 000 reizigers. Uiteraard lees je in de media over de klachten die er zijn, maar de stilzwijgende meerderheid, voor wie dit een goed plan is, hoor je niet. En als er problemen zijn, dan lossen wij die op. Het probleem van Ludwina, het maatwerkbedrijf in Mol, hebben we opgelost. In dezelfde regio is er nu een directe busverbinding tussen Mol en Meerhout.’
‘We willen allemaal de beste luchtkwaliteit. Daarom heeft De Lijn een eerste raamcontract gesloten met VDL en Van Hool voor de levering van elektrische bussen. De Lijn engageert zich om van hen bussen te blijven afnemen. Maar er deden zich problemen voor met de productie en de levering. Daarom werd een tweede aanbesteding uitgeschreven waarvoor acht kandidaten kwamen opdagen. Het bedrijf dat het heeft gehaald heeft een zetel in Nederland en bouwt de bussen in Hongarije dus stop met dat Chinees verhaal. Ik heb de beelden gezien van de manifestaties afgelopen zaterdag aan de stations. Daar stonden mensen bij die ook in dit parlement zitten maar eerder hebben ze het plan wel goedgekeurd in hun eigen gemeenteraad.’
‘We hebben deze aanpassing al tweemaal uitgesteld, op vraag van de vervoerregio’s. Denken jullie nu echt dat ik dit plan zou uitrollen indien ik niet zeker was dat het een verbetering zou zijn? De Lijn vraagt drie keer 100 miljoen. Eén keer om te vergroenen, één keer om de exploiteren en één keer om de onderhoudsachterstand in te halen, maar daar gaat dit debat niet over. Dat bekijken we later. Het budget voor De Lijn werd op vijf jaar tijd met 270 miljoen euro opgetrokken.’
Willem-Frederik Schiltz (Open Vld Berchem): ‘Wat moet je nu nog meer hebben? Er worden meer kilometers aangedaan en iedereen beseft dat vervoer op maat de toekomst is. En bovendien heeft de regering een engagement genomen dat ze de klachten die er zijn zal bundelen en bekijken.’
Meyrem Almaci (Groen Berchem): ‘Laat ons nu aub niet doen alsof de klachten van vandaag zijn. De harde realiteit is dat iemand die van Deurne Zuid naar Hoboken moest nu al anderhalf uur uur onderweg was.’
EX-AMBTENAAR STAD MECHELEN WORDT NIEUWE VLAAMSE OMBUDSVROUW
De plenaire vergadering van het Vlaams Parlement keurde verder de benoeming goed van Myriam Parys als nieuwe Vlaamse ombudsvrouw.
Myriam Parys is gespecialiseerd in overheidsmanagement. Zij is licentiate politieke wetenschappen en behaalde bijkomend een Master in Public Administration aan de Erasmusuniversiteit Rotterdam en een Master in Europees Recht. Myriam Parys startte haar loopbaan bij het Instituut voor de Overheid (KU Leuven). Daarna deed zij ervaring op als kabinetsmedewerker bij de Vlaamse Regering. Ze werkte ook als ambtenaar (bij de federale overheid en bij de stad Mechelen) en als senior consultant bij Idea Consult. Op dit moment is zij algemeen directeur van de stad Diest.
Myriam Parys volgt Erwin Janssens op, die sinds maart 2023 waarnemend ombudsman was na het vertrek van Bart Weekers. Voor hem kwam na twee volledige termijnen een einde aan zijn mandaat als ombudsman.
Myriam Parys: “Ik ben vereerd dat het Vlaams Parlement mij heeft aangesteld tot Vlaamse Ombudsvrouw. Ik wil vanuit die functie verder werken aan het verbeteren van de dienstverlening door de overheid: een thema dat als een rode draad doorheen mijn hele curriculum vitae loopt. Als jonge onderzoeker aan de KU Leuven was ik al met dit thema bezig en, nu bijna 25 jaar later, is het nog steeds mijn grootste passie. Samen met alle medewerkers van de Ombudsdienst wil ik bijdragen tot een goede en klantvriendelijke werking van de Vlaamse overheid en meewerken aan een gezonde en vertrouwensvolle relatie tussen de Vlaming en zijn/haar overheid.”
Myriam Parys zal na de opzegtermijn van haar huidige functie in dienst treden. De duur van het mandaat van de Vlaamse ombudsvrouw is zes jaar en is één keer verlengbaar.
De Ombudsvrouw leidt de Vlaamse Ombudsdienst. Die ‘paraparlementaire instelling’ vervult een unieke brugfunctie tussen de burger, het parlement, de regering en de Vlaamse overheidsdiensten. De Ombudsvrouw behandelt klachten en komt met adviezen naar buiten.
Edwin MARIËN
Foto Ronny MULLENS