Jacques Vandermeiren: ‘Een volle ring en een leeg Albertkanaal, dat kan niet’


GENK – Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg en Port of Antwerp sloten vanochtend een samenwerkingsovereenkomst af. Het doel is om elkaars economische troeven te versterken. Concreet zetten beide partijen hun schouders onder een duurzame verbinding tussen de haven van Antwerpen en de logistieke cluster in Limburg. Verder wordt een zogenaamde ‘digitale snelweg’ gecreëerd tussen beide regio’s.

Lydia Peeters (Open Vld, midden op de foto), Vlaams minister voor Mobiliteit: ‘Vorige week hebben we met de Vlaamse regering nog de strategie van de Vlaamse havens goedgekeurd en kijk, vandaag, tekenen we al een eerste overeenkomst, al beken ik wel dat de gesprekken tussen Noël Slangen van POM Limburg en Jacques Vandermeiren  van Port of Antwerp al veel langer lopen. Deze overeenkomst moet een antwoord bieden op alle uitdagingen die ons te wachten staan. We weten dat een duurzame verbinding heel belangrijk is. Tussen Antwerpen en Limburg zijn heel wat logistieke bedrijven gevestigd. Transport en logistiek vormen het hart en de bloedvaten van onze economie. We dachten in maart dat we af waren van de files maar niks is minder waar.’

‘Binnenvaart is goed voor dertien procent van het goederenvervoer. Dat moet tegen 2030 worden opgekrikt naar twintig procent. Het is de bedoeling om zes miljoen vrachtwagens van de weg te halen. Het Albertkanaal is zeven dagen op zeven, 24 uur op 24 uur, bevaarbaar. Tegen 2023 zullen de laatste zes bruggen verhoogd worden zodat niets een vlotte binnenscheepvaart nog in de weg staat.’

Tom Vandeput (CD&V, midden op de foto), Limburgs gedeputeerde voor economie: ‘Onze provincie ligt pal op het verbindingspunt tussen de haven enerzijds, en het industrierijke binnenland en de luchthaven van Luik anderzijds. Op die manier vormt Limburg een belangrijke corridor voor de haven van Antwerpen. De overeenkomst werd dan ook toepasselijk ‘Schelde-Maascorridor Antwerpen-Limburg’ gedoopt.’

Jacques Vandermeiren (links op de foto), CEO van Port of Antwerp: ‘We staan voor een hele logistieke uitdaging: wegen slibben dicht, er is een congestie en de prijzen vliegen de pan uit. Havens moeten kunnen terugvallen op het hinterland. We staan voor een huwelijk met de Haven van Zeebrugge maar dat betekent niet dat we de andere richting, naar het Oosten, niet mogen uitkijken. Deze overeenkomst biedt opportuniteiten. Tijdens de pandemie hebben we gezien hoe belangrijk containers zijn. We hebben nood aan meer containers. Het feit dat we steeds grotere hoeveelheden krijgen is een troef van de havens. Maar we moeten uitkijken naar samenwerking. Wanneer ik ’s morgens vanuit mijn kantoor naar de Antwerpse ring kijk, dan constateer ik dat die steeds eivol zit, terwijl het Albertkanaal helemaal open licht. Heel wat van die vrachtwagens kunnen van de weg gehaald geworden en hun goederen laten vervoeren per spoor of via de binnenvaart. Het is toch al te gek dat vrachtwagens van Limburg naar de haven rijden en dan leeg terugkeren. Drie pijlers staan centraal in deze overeenkomst: informatiedeling, ontwikkeling van een duurzame verbinding en digitalisering van de logistieke keten. Port of Antwerp en POM Limburg zetten hun schouders onder de noodzakelijke modal shift van de weg naar binnenvaart en spoor. Beide partijen engageren zich om samen duurzame verbindingen te ontwikkelen tussen Antwerpen en Limburg.’

Edwin MARIËN

Foto POM Limburg

 


Related post