‘In het Oosterweeldossier staat geen letter over De Lijn. Zo belangrijk vindt men ons’
MECHELEN – De Lijn heeft het boekjaar 2022 met een verlies van 11,7 miljoen euro afgesloten. De tussenkomst van het Vlaams Gewest in de omzet bedroeg 1,086 miljard euro (in 2021 940 miljoen euro), waarvan 48,2 miljoen euro voor beschikbaarheidsvergoeding PPS en een bijkomende dotatie voor de uitzonderlijke kosten door de corona-pandemie (40,2 miljoen euro).
Ann Schoubs, directeur-generaal: ‘Het verlies is toe te wijzen aan het boeken van bijkomende voorzieningen voor groot onderhoud, milieu en overgedragen vakantiedagen die niet gedekt worden door de dotatie omwille van een aangepast boekhoudkundig advies van de overheid. Mits voorafgaand akkoord van de Vlaamse overheid mag De Lijn interen op het eigen vermogen.’
Johan Sauwens (zie foto), voorzitter van de raad van bestuur: ‘Uitzonderlijk mogen wij in 2022 en 2023 in het rood gaan. Voor vorig jaar was 26 miljoen toegelaten. We blijven daar dus veertien miljoen onder. Ooit was het anders. Toen ik in de oppositie zat en ik er mijn voorgangster, Ingrid Lieten, op wees dat ze op een verlies van 37 miljoen euro afstevende was haar antwoord: ‘de regering legt dat toch bij’, maar zo gaat het niet meer.’
De Lijn blijft investeren in de verbetering van het netwerk in Antwerpen. Schoubs: ‘In 2022 ging daar 23,3 miljoen euro naartoe, voor 2023 voorzien we 38 miljoen euro voor Antwerpen en Gent samen. We zijn volop aan het bouwen aan de nieuwe stelplaats in Deurne. Die komt er ter vervanging van Zurenborg, waarvoor we geen licentie meer kregen. In 2024 moet die verhuis een feit zijn. Ondertussen biedt Zurenborg – en dit sinds 2021 – een onderkomen aan vijf van de 162 e-bussen die we besteld hebben. En verder wordt er werk gemaakt van een nieuw onderhoudscentrum in Rumst.’
Vorige zondag, tijdens de viering van 150 jaar tram in Antwerpen, gooide Koen Kennis (N-VA) en voorzitter van Vervoerregio Antwerpen met bloemen naar De Lijn. Alleen, de bloempot hing er nog aan (lees ook https://antwerpspersbureau.be/koen-kennis-bijzonder-kritisch-voor-leiding-van-de-lijn-tijdens-150-jaar-tram-in-antwerpen/).
Sauwens: ‘Jij was er. Jij weet wat er is gezegd en ik heb daar ook op gerepliceerd, maar niet in het openbaar. Zijn opmerkingen kan je niet ernstig nemen. Hoe komt het dat in het miljardenproject rond Oosterweel geen enkele letter is opgenomen over het openbaar vervoer? Geen enkele. En ik heb hem ook heel duidelijk gezegd dat de plannen en de haltes zijn goedgekeurd door de Vervoerregio, dus ook door de steden en gemeenten, op vraag van onder meer Antwerpen en Mechelen. De vervoerregio is veel meer assertief dan in het verleden dankzij de platformen die daar geboden worden. Wij van onze kant vragen dat er maatregelen worden genomen om een doorstroming te kunnen verzekeren, om snelheid te kunnen bieden. In het parlement gaat het altijd maar over de prijzen en de tarieven van de tickets. Maar dat is niet de essentie. De reden waarom jij of ik het openbaar neemt, is omdat je snel ter plaatse bent, er bedrijfszekerheid is en je een minimum aan comfort wil.’
‘Ik denk dat de steden en gemeenten moeten stoppen met De Lijn te bashen want dat is een trend geworden. Anderzijds moeten de mensen weten dat elke nieuwigheid die wij gaan doorvoeren er is gekomen op vraag en met goedkeuring van die gemeenten. Wij waren uiteraard aanwezig op de besprekingen maar ook niet meer dan dat. En dan zijn er nog sommige burgemeesters of schepenen die naar mij komen met de vraag om de wijzigingen pas door te voeren na de verkiezingen. Dat is toch niet meer ernstig.’
Schoubs: ‘Wij zijn net als Koen Kennis niet blij met de vaststelling dat de infrastructuur in Antwerpen niet OK is. Die moet vernieuwd worden. Hij heeft het voorbeeld aangehaald van Hoboken. Maar op een bepaald moment moet je de keuze maken om de infrastructuur aan te pakken. We gaan er van gevel tot gevel werken. Dat wil zeggen dat we afspraken moeten maken met het Agentschap Wegen en Verkeer en met de stad. Misschien moeten we dat in toekomst niet langer doen en alleen werken, zonder overleg. Dan zal het vlugger kunnen.’
Edwin MARIËN
Foto Ronny MULLENS