In Europa rijden 14 huisvuilwagens op waterstof. Twee ervan in Antwerpen.
WILRIJK – Het Europese REVIVE-project moet de staat van ontwikkeling van brandstofcel-vuilniswagens aanzienlijk verbeteren door brandstofcel-aandrijflijnen te integreren in voertuigen en deze in te zetten op verscheidene Europese locaties. Het project moet substantiële technische vooruitgang opleveren door brandstofcelsystemen van drie grote leveranciers te integreren en effectieve hardware- en besturingsstrategieën te ontwikkelen om te voldoen aan de zeer veeleisende bedrijfscycli van vuilniswagens.
In het kader van dit project, dat loopt tot 30 juni 2024 en dat gecoördineerd wordt door Tractebel Engineering, worden vijftien huisvuilwagens, aangedreven door brandstofcellen in combinatie met waterstof, getest in Amsterdam, Breda, Groningen, Noordenveld, Helmond, Bolzano, Merano, Göteborg en in Antwerpen. Els van Doesburg (N-VA, zie foto), schepen voor stads- en buurtonderhoud: ‘Het is een project dat al langer meegaat dan ik schepen ben. De volgende twee jaar gaan we met twee wagens testrijden met dank aan Europa dat hiervoor financiële middelen heeft uitgetrokken via het REVIVE-project en het Clean Hydrogen Partnership.’
‘Voortaan zullen deze wagens het huishoudelijke afval in onze stad ophalen zonder uitstoot van CO2. Een eerste voertuig werd de voorbije maand uitvoerig getest. De tweede wagen wordt hier vanmiddag in gebruik genomen. Door deel te nemen wil stad Antwerpen de verdere technologische ontwikkeling van brandstofcellen ondersteunen en cruciale inzichten verwerven in het onderzoek naar de toekomstige generatie van zware voertuigen. De stad wil zo verder blijven inzetten op de duurzaamheid van haar stedelijke vloot. Antwerpen loopt altijd voorop wat betreft innovatie. Ook nu weer, want we zijn de eerste stad van Vlaanderen die huisvuilwagens op waterstof in dienst neemt. Deze propere huisvuilwagens zijn een win-win-win: ze stoten geen CO2 uit, geen fijn stof en ze maken amper lawaai. Op die manier zorgen we voor een propere huisvuilophaling in de stad.’
De provincie Antwerpen vertolkt een voortrekkersrol in wat het testen van vervoermiddelen op waterstof betreft. In 2005 werd bij Van Hool in Koningshooikt gestart met de eerste waterstofbussen. Nu is Van Hool nummer één in de wereld wat waterstofbussen betreft. Het leverde sindsdien al meer dan 100 waterstof-aangedreven voertuigen af, waaronder ook een trambus.
Van Doesburg: ‘Binnen de stedelijke vloot van stad Antwerpen hebben huisvuilwagens het grootste effect op de uitstoot. De omslag naar volledig elektrische voertuigen is hier moeilijk vanwege de benodigde capaciteit en het hoge gewicht van de batterij zelf. De voertuigen die we hier vandaag zien bieden een oplossing. Zij stoten enkel waterdamp uit. Waterstof vergroot niet alleen de actieradius, er kan bovendien ook snel bijgetankt worden. Zo vermijdt men de lange oplaadtijd van een elektrische batterij.’
De voertuigen zullen waterstof tanken bij DATS24 op de Boomsesteenweg in Wilrijk, of aan het waterstoftankstation van CMB.TECH aan het Havenhuis. De ombouw van de twee gewone diesel-huisvuilwagens naar brandstofcelwagens gebeurde door E-Trucks Europe in Lommel.
Edwin MARIËN