In 1999 gaf minister opdracht om Kromstraat in Ranst aan te pakken, nu is ze af
RANST – De weg- en rioleringswerken in de Kromstraat in Ranst zijn klaar. Vandaag was op het middaguur verkeer terug mogelijk. De werken hebben 22 maanden geduurd. Toch even opmerken dat ze volgens planning pas klaar hadden moeten zijn in maart 2023.
Vanochtend werden de bewoners om 10 uur uitgenodigd voor de plechtige opening, gevolgd door een receptie in het Hof Van Ranst. Dat zou gebeuren in aanwezigheid van Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken, maar ze moest forfait geven. Een extra ministerraad over het stikstofdossier dwarsboomde de plannen. Het was Steve Stevaert (Vooruit), die in 1999 de opdracht gaf om de Kromstraat aan te pakken. Burgemeester Johan De Ryck (N-VA, tweede van links op de foto): ‘In oktober 2002 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst getekend met Aquafin. In 2008 werd de subsidiering van de fietspaden en de aanleg van de riolering goedgekeurd. In 2012 werd het licht op groen gezet voor gesprekken in verband met de grondverwerving. Op 15 maart 2021 kon dan eindelijk alles in gereedheid worden gebracht voor de werken die 22 maanden zouden duren.’
In dit dossier sloegen de gemeente Ranst, het Agentschap Wegen en Verkeer, Water-link en Aquafin de handen in elkaar voor riolerings- en wegenwerken in de Kromstraat (tussen het kruispunt met de Schawijkstraat en het kruispunt met de Gasthuisstraat) en in de Spruytershofstraat. De Ryck: ‘In de Kromstraat werd een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd waarop verschillende zijstraten worden aangekoppeld. Zo wordt het lozingspunt van de Profeetstraat en de achterliggende straten aangesloten op de nieuwe vuilwatercollector. Ook de vuilwaterriool van de Spruytershofstraat wordt op deze collector aangesloten. Na de werken stroomt het afvalwater van 4 400 inwoners naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Wommelgem. Het propere regenwater wordt opgevangen in grachten en afgevoerd naar de Keerbeek en zo naar het Schijn. De Kromstraat werd veiliger ingericht met afgescheiden fietspaden. Verder werden de kruispunten, en zeker het kruispunt Kromstraat – Kastanjelaan, veiliger gemaakt. Aangezien de weg hier veel bochten heeft, werd besloten om een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur in te voeren.’
Danny Baeten, Directeur Projectmanagement bij Aquafin (links op de foto): ‘Dankzij deze werken worden 2 500 extra inwoners aangesloten op het waterzuiveringsstation in Wommelgem. In 1992 was 26 procent van de Vlaamse gezinnen aangesloten op zulk station. Nu zitten we aan 86 procent en we moeten naar 100 procent gaan. Het kost echter steeds meer geld om de laatste inwoners aan te sluiten en daarom moeten er keuzes worden gemaakt. In 1999 – zeven jaar na het ontstaan van Aquafin – gaf de minister al opdracht voor dit project. Hoeft het gezegd dat zulke projecten waanzinnig lang duren? Maar het loont. Stikstof en fosfor zullen niet langer worden afgevoerd naar de beek. Door het regenwater uit de riolering te halen zijn er steeds minder overstromingen.’ Jan Dillen (N-VA, rechts op de foto), schepen van openbare werken: ‘Het was niet evident om het verkeer om te leiden langs de Herentalsebaan. Ook inwoners van Wommelgem hebben overlast gekend. Dit is mijn eerste groot dossier als schepen. Ik was verbaasd hoe goed de diverse partners hebben samengewerkt. Natuurlijk zijn er een aantal zaken die last hebben gehad van de werken. Het Hof van Ranst bijvoorbeeld. Daarom dat we de receptie voor de buurtbewoners hier geven.’
Edwin MARIËN