Hospitality Heroes leidt werkzoekenden op tot horecaprofessionals
ANTWERPEN – In het project ‘Hospitality Heroes’ worden werkzoekenden en niet-beroepsactieven (anderstalige nieuwkomers, leefloners, erkende vluchtelingen, …) opgeleid tot horecaprofessionals om het personeelstekort in de horeca aan te pakken. Vanmiddag serveerden zij in het Antwerpse Lindner Hotel een lunch, die het sluitstuk van hun opleiding vormt. Hospitality Heroes is een initiatief van Horeca Forma, met steun van de stad en VDAB.
Erica Caluwaerts (Open Vld), schepen voor werk: ‘Wij zijn partner om – letterlijk – eens andere recepten uit te proberen om mensen te kunnen enthousiasmeren voor een job in de horeca. Als stad is het belangrijk dat we onze inactieve Antwerpenaren aan het werk kunnen zetten. Het is niet altijd makkelijk om die te vinden. Soms zijn het mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt door omstandigheden. Soms is ook de taal een barrière. Anderen hebben schrik of drempelvrees. We proberen hen kennis te laten maken met de werkvloer en al doende de job aan te leren. Je merkt dat dit werkt. Een groot percentage stroomt door naar vaste tewerkstelling.’
‘Dat toont aan dat de mensen gemotiveerd zijn en dat ze zich gerespecteerd voelen in deze werkomgeving. Het is niet met de minste dat ze kunnen samenwerken. Kijk maar naar dit toonmoment, in een mooie omgeving. Bovendien kunnen ze zich presenteren op een manier die deugd doet. De vraag naar personeel blijft torenhoog. Dit project kan onze Antwerpse horeca alleen maar ten goede komen. We werken op diverse vlakken. We proberen verschillende recepten uit om mensen, die je anders niet bereikt, en die – om welke reden ook – de stap richting VDAB nog niet hebben gezet – aan te spreken.’
Robin Vanderelst (zie foto), directeur van Horeca Forma: ‘Wij zijn de vormingsorganisatie voor de horecasector. Begin dit jaar begon het project Hospitality Heroes waar werkzoekenden en inactieven kennismaken met horecajobs en waarvoor zij nadien ook opgeleid worden. Zij hebben het inhoudelijke achter de rug en nu vertrekken ze op stage. Dit is een praktijkmoment om hun skills tentoon te spreiden en verder in te oefenen. Het project bestaat uit vier opleidingen: afwasser, medewerker kamerdienst, keukenmedewerker en zaalmedewerker. De opleiding afwassen duurt acht weken, keukenmedewerker twaalf weken,… Het hangt ervanaf welke competenties gevraagd worden.’
‘Hospitality Heroes loopt nu twee jaar. De opleidingen medewerker kamerdienst, afwasser en zaalmedewerker voor anderstaligen zijn helemaal nieuw. Voor de Hoteldag hadden we meer dan 200 inschrijvingen, waarvan er 150 mensen zijn opgedaagd. Daarvan zijn er nu 39 kandidaten in opleiding. De anderen worden geregistreerd door de VDAB zodat ook met hen wel degelijk iets gebeurt. De opleiding afwasser is een kleine maand geleden afgerond. Er waren elf mensen in opleiding. Zeven zijn al aan de slag met een vast contract, twee beginnen deze maand en twee zijn nog werkzoekend. Voor wat de keukenmedewerkers betreft werken we samen met GATAM (horeca-opleiding voor anderstaligen, EM). Daar moet de opstart nog gebeuren. De medewerkers kamerdienst en afwassers hebben hun theorie achter de rug en vertrekken nu op stage. Hier in het Lindner Hotel zijn twee mensen aan het werk die vorig jaar deelnamen aan de opleiding: iemand als afwasser en iemand die vandaag achter de bar staat.’
‘Het personeelstekort in de horeca bestond al voor corona. Het is een algemene problematiek op de arbeidsmarkt die te maken heeft met de vergrijzing. Meer en meer mensen gaan met pensioen en in verhouding stromen er veel minder mensen in. Het probleem gaat de komende jaren alleen maar groter worden. Je hoort vaak ‘in de horeca moet je werken wanneer andere mensen plezier maken’ maar de horecasector is vandaag zo divers dat je altijd wel een job kan vinden, ook al wil je ’s avonds niet werken of al heb je een partner en kinderen.’
Edwin MARIËN