Heist-op-den-Berg bundelt handelszaken op unieke shopping-website
HEIST-OP-DEN-BERG – Het project ‘De Zes van de Kempen’ wil Heist-op-den-Berg, Herentals, Geel, Mol, Turnhout en Hoogstraten op de kaart zetten als unieke shoppinglocaties. Het kwam tot stand met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling EFRO, de provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid. Elke gemeente of stad vult de opdracht op een andere manier in. Zo kun je eerder lezen dat Mol toeristen naar het handelscentrum wil lokken met een gepimpte bus (https://antwerpspersbureau.be/gewrapte-centrum-expres-lokt-toeristen-van-hotspots-naar-hartje-mol/). Bij Heist-op-den-Berg ontstond het idee om een unieke shopping-website te ontwikkelen voor heel het grondgebied.
Eva Van den Brande (Open Vld, midden op de foto), schepen van economie: ‘Iedereen kent de Kempen. Een regio met een imago van rust, groen en gemoedelijkheid. Met ‘De Zes van de Kempen’ voegen we daar nog een element aan toe: verrassende winkelkernen, gekoppeld aan innovatief ondernemerschap. De kleinere steden en regionale kernen in de Kempen liggen tussen grotere winkelsteden als Antwerpen, Mechelen, Leuven, Hasselt, Breda, Tilburg en Eindhoven maar dat maakt hen niet minder gezellig en uniek. Samen met provincie Antwerpen willen wij nieuwe klanten aantrekken, die gecharmeerd zijn door de regio en wellicht ook door haar gezellige winkelkernen.’
‘Iedere winkelkern spreekt een specifieke doelgroep aan. Heist-op-den-Berg heeft een drukbezocht cultuurcentrum en bruist van de evenementen, het hele jaar door. Bezoekers kunnen op een boogscheut daarvan gaan winkelen, eten of drinken in en rond de Bergstraat. Vanaf nu kan je er terecht om je favoriete winkel en/of horecazaak terug te vinden of om op zoek te gaan naar unieke en leuke zaken in onze gemeente.’
De website werd ontworpen door Philip Hilven (tweede van rechts), van pr- en communicatiebureau I-Line uit Tongeren. Hilven werkte eerder onder meer al in opdracht van de lokale besturen van Hoogstraten, Geel en Herentals. ‘Ik ben er in februari aan begonnen. Op mijn lijst stonden 415 handelszaken. Ik heb die allemaal bezocht. Slechts enkelen wilden niet meedoen. Een aantal zijn ondertussen gesloten. Een enkeling lag dwars niettegenstaande het gratis was. Aan elk bezoek hangt ook een eigen verhaal vast. Ik kwam bij een schoenmaker van 90 jaar en op een andere plaats stonden ze te huilen. Bleek het de laatste dag te zijn dat ze open waren. Een drietal zaken heb ik nog niet kunnen bezoeken omdat ze, telkens ik er kwam, gesloten waren. Uiteindelijk zijn er 399 geïnventariseerd. Ik nam 2 300 foto’s waarvan er 1 300 op de website werden opgeladen. Het is een site die voortdurend zal aangepast worden. Van een aantal zaken vind je voorlopig maar een summiere omschrijving. Daar kan heus nog wel wat bij.’
Van den Brande: ‘We bouwen verder op het project ‘Straat in het vizier’ waarin een DNA bepaald werd voor ons kernwinkelgebied, de Bergstraat. Hieruit kwamen de kleurrijke shoppende madammen, het nieuwe logo en de slogan ‘goesting om te beleven’ tot stand. Hiermee werken we verder. Samen met onder meer cultuurcentrum Zwaneberg en de organisatoren van grote evenementen voeren we extra promotie door de QR-code van de website op zoveel mogelijk plaatsen te verspreiden. Je zal deze terugvinden in de brochure van het cultuurcentrum. Ook op de website van Zwaneberg en volgend seizoen in hun pré-servicemail wordt de code opgenomen.’
Katleen Vantyghem (N-VA, tweede van links op de foto), schepen van evenementen: ‘Organisatoren wordt verzocht de QR-code toe te voegen aan hun promotiemateriaal. Het lokaal bestuur verdeeld affiches en flyers. Raamstickers met het logo van ‘Zes van de Kempen’ worden aangebracht. Het klopt dat het aantal evenementen terugvalt. Vrijwilligers haakten af tijdens corona en alles is duurder geworden. Toch zal er nog een ruim aanbod zijn. Als lokaal bestuur hebben wij nog wat in petto. We mikken dan vooral naar de maand juli.’ Info: www.shoppeninheistopdenberg.be.
Edwin MARIËN