Hedendaags-klassieke muziek en moderne architectuur gaan hand in hand

ANTWERPEN – Het Antwerps Provinciehuis opende zijn deuren voor een cocktail van architectuur en muziek. Zo verenigden hedendaags en klassiek zich in een welgeslaagde combinatie, met het onderwerp ‘Architectuur’ als bindmiddel.
Architect Xaveer De Geyter gaf een voordracht over de bouw van het door hem ontworpen nieuwe Provinciehuis. Dit markant ontwerp met driehoekige ramen en een in het oog springende ‘zwenk’, geplaatst in een publiek toegankelijke tuin, mag gerust een markant pareltje genoemd worden.

Van het oude provinciehuis werd alleen het volume van het voorgebouw of prieel behouden. Over dit volume heen werd de nieuwe hoge brugconstructie opgetrokken met een stalen centrale spant als kern. De driehoekige vorm van de ramen is niet zomaar een eyecatcher. Om voldoende draagkracht te realiseren werden metalen driehoeken in de betonconstructie gebruikt. Zo ontstond bijna automatisch de mogelijkheid om in die structuren driehoekige ramen te plaatsen. Doordat die ramen met de punt naar beneden wijzen wordt meer licht aan de plafondzijde van de verdiepingen binnengebracht dan aan de vloerzijde. Hierdoor krijg je een optimale lichtinval in de gebruiksruimtes.
Het gebouw combineert een congresdeel in de voorbouw en een kantoordeel als torengebouw. Het nieuwe gebouw is compacter dan het oude en beslaat minder grondoppervlak. Hierdoor kwam meer vrije ruimte voor een publiek toegankelijke tuin die bijna naadloos aansluit aan de omliggende groenpartijen. Het volume van de voorbouw is opgedeeld in twee verdiepingen: een half verzonken verdieping met auditorium, raadzaal en foyer, en op de eerste verdieping polyvalente ruimten. Het balkvormige volume heeft een lichtreflecterende glasgevel. Zo wordt het een glazen paviljoen in de tuin, waarin spiegeling en transparantie elkaar afwisselen. Het inspirerende Antwerps Provinciehuis is een echt visitekaartje voor een moderne en efficiënte administratie, die er einde 2018 haar intrek nam.

Xaveer De Geyter (°1957) richtte in 1988 het bureau XDGA op, met vestigingen in Brussel en Parijs. Het houdt zich bezig met architectuur, stedenbouw en landschapsontwerp. XDGA is erin geslaagd een aanzienlijk portfolio op te bouwen en wereldwijde erkenning te krijgen dankzij zijn radicale aanpak, gediversifieerde expertise en internationaal team.
Na de toelichting bij het Provinciehuis, was het tijd voor een tweede exclusief ‘Architectuurgedeelte’.
Voor het eerst werd de compositie ‘Architectures for ensemble and voices’, van de Antwerpse componist Wim Henderickx uitgevoerd, als tweede concert in een reeks van vier onder de noemer ‘Klassiek en Architectuur’.
Toen Wim Henderickx einde 2022 plots overleed, was hij nog volop bezig met de compositie en afwerking van ‘Inner Life’, waar dit muziekstuk een onderdeel van is. Dirigent en vele muzikanten die de uitvoering van vandaag brachten, hadden een vriendschappelijke band met Wim, en vervolledigden dit onafgewerkte muziekexperiment.
Deze exclusieve uitvoering maakte deel uit van een voorbereidingstraject van het muziektheater ‘Inner Life‘, dat in september 2024 in première zal gaan. Vijf delen van dit werk werden muzikaal verkend en uitgevoerd door muziekensemble HERMES, aangevuld met de muzikanten van het Nemø-ensemble.
Bea Steylaerts, weduwe van Wim Hendericks, woonde samen met één van haar drie zonen deze uitvoering bij. Zij was diep ontroerd bij de uitvoering van dit werk van haar echtgenoot. Ook was zij aangedaan door de perfectie en concentratie waarmee dit moeilijke muziekgebeuren was gebracht.

Wim Henderickx doceerde compositie en muziekanalyse aan verschillende conservatoria. Hij componeerde een groot aantal werken in vele genres en richtingen: kamermuziek, vocale werken en werken voor solo-instrumenten, werken voor opera en muziektheater. Zo schreef hij ook het verplichte werk ‘Canzone for voice and piano’ voor de Koningin Elisabethwedstijd 2008 voor zang.
HERMES ensemble, opgericht in 2000 door Koen Kessels met thuishaven Antwerpen/Wommelgem, omschrijft zichzelf als: ‘gedreven door nieuwsgierigheid naar het nu. Het promoot een gefocuste en mediatieve omgang met de tijd. Het onderzoekt, interpreteert en creëert’.
Zo werd het een échte Antwerpse namiddag, waar twee kunsten werden samengebracht met ‘Architectuur’ als bindmiddel.
Ivo VAN DE KORPUT.