Haven neemt hybride vaartuigen in dienst, 900 kilogram cocaïne onderschept
ANTWERPEN – Port of Antwerp-Bruges blijft zich inzetten om een vlotte en veilige haven te worden, luidt het.
Zo staat Port Authority Field Operations in voor toezicht en handhaving in het havengebied: op het land, in de lucht en op het water. Sinds kort zijn er hiervoor twee nieuwe, hybride handhavingsvaartuigen.
Vanochtend werden de vaartuigen officieel ingehuldigd door CEO Jacques Vandermeiren, havenschepen Annick De Ridder (N-VA), COO Rob Smeets en scheepsbouwer Kooiman. Het inhuldigingsmoment gebeurde onder de vorm van een waterballet.
Vandermeiren: ‘Deze uitbreiding kadert in de optimalisatie van de operationele dienst, alsook in de vergroening van de vloot.’
Vessel Traffic Service (VTS) is verantwoordelijk voor de scheepvaartbegeleiding van zee- en binnenvaartschepen achter de sluizen. Een team van Port Planners zorgt voor transparantie en optimalisatie van de scheepvaartplanning.
De Ridder: ‘Port Authority Field Operations is dan weer actief op het land, in de lucht en sinds kort ook op het water, dankzij de twee nieuwe handhavingsvaartuigen. Want dankzij deze vaartuigen kan via interventie en controles sneller worden ingegrepen en de veiligheid worden verhoogd.’
De nieuwe handhavingsvaartuigen zijn gebouwd door de Nederlandse Kooiman Marine Group – die dat eerder ook al deden voor de Haven van Rotterdam – en kunnen elektrisch, in hybride of op diesel varen.
Smeets: ‘Ze zijn uitgerust met een batterijpakket van 273 Kwh, waarmee de vaartuigen vier uur zuiver elektrisch aan negen kilometer per uur kunnen varen. Een uniek systeem dat zorgt voor minder brandstofverbruik en een minimale CO2-uitstoot. Door een roetfilter en door geïntegreerde uitlaatgasbehandeling komen er bovendien minder schadelijke stoffen (SOx/NOx) vrij.’
Vandermeiren: ‘Zo dragen de duurzame vaartuigen bij aan de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om tegen 2050 een klimaatneutrale haven te zijn. Het vergroenen van de eigen vloot speelt daarin een belangrijke rol. Vorig jaar werden al drie energie-efficiënte sleepboten ingehuldigd en volgend jaar komen de Hydrotug en Methatug, de eerste sleepboten ter wereld op waterstof en methanol.’
‘De vaartuigen moeten bij defect aan het elektrisch systeem nog op brandstof kunnen varen, maar in praktijk zullen ze steeds elektrisch varen en dus geen schadelijke stoffen uitstoten.’
Nog nieuws uit de haven: de douanediensten van Antwerpen hebben er 896 kilogram cocaïne in beslag genomen. De verdovende middelen zaten verstopt in een container met bananen uit Ecuador. (EM / Foto Port of Antwerp-Bruges)