GTI Mortsel bouwt Stemlab en creëert hierdoor 50 extra plaatsen
MORTSEL – Dankzij 251 000 euro extra capaciteitsmiddelen van de Vlaamse overheid, kan het Gesubsidieerd Technisch Onderwijs in Mortsel, kortweg GTI, zijn infrastructuur uitbreiden. Op de bestaande terreinen van de school wordt sinds de paasvakantie een extra gebouw opgetrokken op een speelplaats waar vroeger gevoetbald werd. Het gebouw zal exclusief bestemd zijn voor de eerste graad. Vandaar ook de keuze ‘Stemlab’ als naam voor deze nieuwbouw, die bestaat uit twee klaslokalen en een grote polyvalente ruimte.
Directeur Kathleen Essers (rechts op de foto): ‘Als technische school met een stevige afdeling energietechnieken konden we de unieke kans om onze leerlingen al doende te laten leren niet laten liggen. Samen met de leerkrachten zullen de leerlingen energietechnieken uit de derde graad verluchting, verwarming, elektriciteit en water in het gebouw installeren. Begin januari hopen we er onze intrek te kunnen nemen. Dankzij het capaciteitsproject 2019-2021 van de Vlaamse overheid krijgen wij 50 extra plaatsen voor leerlingen. Ons leerlingenaantal komt daardoor in de buurt van de 500.’
Vanaf 1 september kunnen leerlingen van het derde jaar ASO starten in de richting Natuurwetenschappen. Voordien was dat niet mogelijk, maar het GTI diende in het kader van de modernisering van het secundair onderwijs een programmatieaanvraag in voor deze ASO-studierichting. Een eerdere afwijzing door de Vlaamse regering veranderde onlangs in een toelating. Zo kan het GTI voortaan een brede waaier aan STEM-opleidingen aanbieden op ASO-, TSO- en BSO-niveau.
Essers: ‘Die opleidingen richten zich op de drie finaliteiten. In de richtingen sanitaire en verwarmingsinstallaties, elektriciteit, mechanica/metaal en schilderen en decoratie stomen we leerlingen klaar voor de arbeidsmarkt. Leerlingen in de richtingen elektrotechnieken, mechanische technieken en koel- en warmtetechnieken kunnen ervoor kiezen om meteen de handen uit de mouwen te steken op de arbeidsmarkt maar kunnen ook hogere studies in het vakgebied aanvatten. Leerlingen uit de richtingen industriële wetenschappen en elektromechanica – of na de modernisering technologische wetenschappen – worden hier voorbereid op het hoger onderwijs. Als kers op de taart komt er dus ook de richting Natuurwetenschappen.’
Livia Moreau (Open Vld, midden op de foto), schepen van onderwijs: ‘Als stadsbestuur zijn we bijzonder blij dat we ‘ons’ GTI nieuwe groeikansen en voor onze leerlingen nuttige praktijkervaring kunnen bieden. Ons GTI is historisch ontstaan als TSO-BSO-school waarbij Agfa Gevaert een belangrijke rol speelde. In het kader van de recente modernisering van het secundair onderwijs willen wij resoluut de kaart trekken van een domeinschool, binnen het domein Stem. Ons pedagogisch project is nauw verbonden met de bedrijfswereld. Door de brede waaier van stemopleidingen zien wij een aantal extra troeven: de verdere groei van Stem-richtingen die in onze veranderende maatschappij nodig zijn, meer mogelijkheden voor ouders om voor onze school te kiezen wat ten gevolge van de capaciteitsproblematiek absoluut nodig is en de hoop dat we op deze manier meer meisjes kunnen verwelkomen. Wij willen – last but not least – grote onderwijskansen bieden aan onze leerlingen. Wij hebben een grotere instroom van indicatorleerlingen dan andere scholen. Kortom, ik ben een tevreden schepen.’
Edwin MARIËN
(links op de foto: burgemeester Erik Broeckx – N-VA)