Groenenborgerlaan Antwerpen/Wilrijk heraangelegd met innovatief asfalt
ANTWERPEN – De stad Antwerpen en de districten Antwerpen en Wilrijk leggen een deel van Groenenborgerlaan heraan met gerecycleerd asfalt. Deze heraanleg kadert binnen een proefproject in samenwerking met de Universiteit Antwerpen en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) rond innovatieve technieken in duurzame wegenbouw.
Onderzoeksleider Wim Van den bergh van UAntwerpen: ‘’Wegenbouwkunde verricht sinds 1997 innovatief onderzoek naar duurzame asfaltverhardingen. Het doorgeven van deze kennis aan toekomstige ingenieurs is belangrijk. Het kunnen aanleggen van een weg op basis van onze onderzoeksresultaten, net voor de deur van ons Gebouw Z ,stimuleert onze studenten om onderzoek als onderdeel te zien van hun studie en job. We proeven als het ware de innovatie wanneer we de aula buitenstappen.’
‘Bedoeling is om zoveel mogelijk asfalt te recycleren. Uiteindelijk willen we tot 70-80 procent recyclage komen. In Vlaanderen wordt circa 66 procent van het vrijkomende asfaltgranaat hoogwaardig gebruikt in nieuwe asfaltmengsels. De toepassing is echter technisch gelimiteerd in onderlagen en verboden voor toplagen voor openbare werken. Om dit percentage te kunnen verhogen in onderlagen en toplagen en de duurzaamheid van het eindproduct te verbeteren kunnen verjongingsmiddelen een oplossing bieden. Het globaal doel van het project is het aftoetsen van het gebruik van het asfaltgranulaat in de asfaltsector zodat het innovatief gebruik ervan leidt tot een verhoging van het recycleringpercentage van vrijkomend asfaltgranulaat.
UAntwerpen is met dit project niet aan zijn proefstuk toe. ‘Eerder gebruikten we al slim afval in Retie en in de Haven van Antwerpen en er volgen nog experimenten in Schaarbeek en Gent. Wij streven naar een duurzaamheid van 20-30 jaar. Soms vraagt men mij weleens waarom de wegen in Nederland er beter bijliggen dan bij ons. Dat komt omdat men de toplaag daar om de zeven jaar vervangt. Bovendien investeren zij meer. Door het gebruik van de verjongsmiddelen zal in de toekomst de wegenbouw bij ons minder grondstoffen nodig hebben met als lagere impact op milieu en klimaat als gevolg.
De stad en de districten Antwerpen en Wilrijk grepen de geplande heraanleg van de Groenenborgerlaan (het deel tussen de Prins Boudewijnlaan en de Pieter Coeckelaan) aan om deze toepassing in een stedelijke context te onderzoeken. De her-aanleg zal in principe 25 werkdagen duren en loopt tot eind september. Er worden omleidingen voorzien. Meer info over de voortgang van de werken kaan u vinden op www.wilrijk.be.
Wim Verreyken, voorzitter van Open Vld Wilrijk, die schepen Werner Theuns verving tijdens de voorstelling van het project: ‘We vinden het heel belangrijk dat deze werken op ons grondgebied plaatsvinden. Als proefstation is Wilrijk met betrekking tot openbaar domein een voorloper. In het verleden werd onder meer de Kleine Doornstraat met geluids-reducerende deklagen aangelegd, in samenwerking met de stad Antwerpen, de Universiteit Antwerpen en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw.’
Antwerps schepen Claude Marinower (Open Vld): Verduurzamen is de toekomst. Daarom gaan we met UAntwerpen en het OCW aan de slag om te zien of en waar we meer kunnen inzetten op het recycleren van asfalt. Als stad moeten we het voortouw nemen op vlak van innovatie. In 2010 werd de Monignystraat al heraangelegd met gerecycleerd asfalt. Nu staan we hier. We gaan de resultaten afwachten en dan kijken waar er nog mogelijkheden zijn.’
Edwin Mariën