Groen Borgerhout vraagt om werk te maken van een ‘echt’ Park Spoor Oost

BORGERHOUT – Pieter Vissers, districtsraadslid voor Groen in Borgerhout, vraagt om werk te maken van een echt park op Spoor Oost. ‘Borgerhoutse bewoners dromen al bijna tien jaar van een eigentijdse versie van een Park Spoor Noord.’ Nu we stilaan aan een terugkeer mogen denken ‘na corona’, wil Vissers dat het stadsbestuur een prioriteit maakt van een Park Spoor Oost. Daarom vraagt hij om een raadscommissie te organiseren waarop de stad een stand van zaken komt geven over haar plannen voor Spoor Oost. Tegelijkertijd wil Groen ook het erfgoed op Spoor Oost veilig stellen. De partij vraagt aan de stad om de erkenning en bescherming als erfgoed van de gele overslagkranen voor containers die ondertussen zijn uitgegroeid tot een landmark.

Sinds 2013 is er een discussie bezig om van de voormalige NMBS-site Spoor Oost een groene invulling te geven. Vissers: ‘Dat staat te lezen in het bestuursakkoord van de stad Antwerpen 2013-2018: ‘De stad start met de NMBS het overleg op om de herbestemming van het oude spoorwegemplacement Oost in Borgerhout bij voorkeur tot een ‘duurzaam KMO Park Spoor Oost’ met veel groen voor te bereiden.’ In het bestuursakkoord 2019 klinkt het minder ambitieus: ‘De bedrijvenlocaties Blue Gate, Katwilgweg, Luchthaven Antwerpen, Ter Beke en de groene KMO-zone Spoor Oost (volgens de inzichten uit het proces Over de Ring) worden verder ontwikkeld en ingevuld..’ Zoals het nu gaat zal er eind 2024 misschien aan Spoor Oost ‘gedacht’ worden. Het zegt iets over hoe onder meer projectontwikkeling prioriteiten legt bij dit stadsbestuur. Het is ook een voorbeeld van hoe korte-termijn problemen met de Sinksenfoor en het Sportpaleis Spoor Oost al bij het begin de verkeerde weg uitstuurden.’

‘Spoor Oost blijft slechts ten dele bruikbaar en slecht bereikbaar voor de buurt. De voornamelijk betonnen vlakte dient voor de Sinksenfoor die weg moest op het Antwerpse Zuid en de 2 300 parkeerplaatsen voor het Sportpaleis die in pre-coronatijdperk slechts heel beperkt bezet werd. Daarvoor maakte de stad een bruikleenovereenkomst op met het Sportpaleis. De grote parkeerzone is op vlak van mobiliteit achterhaald. Met de bestaande en nieuwe ‘park and ride’ systemen in aanbouw rondom de stad Antwerpen is de nood aan parking dichtbij niet meer wenselijk. Met het uitwerken van wijkkermissen moeten we durven herbekijken of de Sinksenfoor niet op een andere manier en andere vorm deel kan uitmaken van de stad en zijn districten. In de zomer draagt de betonnen vlakte bij tot een groot hitte-eiland, de lokale opwarming en droogte van Borgerhout intra-muros.’

In september 2017 werkten verschillende ontwerpteams voorstellen uit voor de overkapping van de Ring. ‘Voor Spoor Oost kwamen daar inspirerende voorstellen, pistes en plannen uit voort: een spoorpark langs de volledige binnenkant van het huidige Spoor Oost (grenzend van het Terloplein tot aan de Kortrijkstraat en verder), een waterpark, stadslandbouw, een rechtstreekse doorgang van het Terloplein naar het huidige Spoor Oost,…De coronacrisis maakte opnieuw duidelijk dat er te weinig toegankelijk groen is in Borgerhout.’

‘In al deze plannen zijn de majestueuze gele overslagkranen die containers van het spoor overzette op vrachtwagens en omgekeerd een constante. Deze kranen kwamen, na het stopzetten van de activiteiten op Spoor Oost, in onbruik en zouden zijn overgekocht met de bedoeling om hen te laten smelten voor nieuw staal. Ik vraag de stad een onderzoek op te starten om deze kranen te erkennen en/of beschermen als (industrieel) erfgoed en desgevallend de kranen over te kopen om het definitieve eigendom te verwerven.’ (EM / Foto Visit Antwerpen)