Gemeenteraad stemt voor behoud trams (maar niet iedereen is even enthousiast)
MORTSEL – Het herwerkte voorstel van het Vervoerplan van De Lijn behoudt tram 7 en de huidige tramcapaciteit, maar offert lijn 15 op. De Mortselse gemeenteraad gaat niet akkoord en vraagt Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Mobiliteit en De Lijn een tramnetwerk uit te werken waarbij het tramaanbod beter en aantrekkelijker wordt.
Dat de gemeenteraad eenparig een stelling zou innemen tegen de nieuwe vervoersplannen was vooraf aangekondigd maar het ging niet zonder slag of stoot. Er ging een pittig debat aan vooraf met Mark Schampaert (Vlaams Belang) in de hoofdrol en een – ondertussen gebruikelijk geworden – schorsing van de raad. Steve D’Hulster (Vooruit), schepen voor mobiliteit: ‘Het is belangrijk dat wij als Mortsel ons standpunt in het tramdossier met een zo breed mogelijk draagvlak naar buiten brengen. In het nieuwe plan verdwijnt tram 15 en zullen mensen vaker moeten overstappen, bijvoorbeeld om naar Kinepolis te geraken. Sinds 2000 zijn wij de tram hard aan het verdedigen.’
Schampaert: ‘Ik kan me niet aansluiten bij dit duidelijk politiek standpunt. Toen de plannen voor de doortrekking van tram 15 naar Boechout naar boven kwamen ben ik op de barricades gesprongen. Ik heb toen voorspeld dat het dwaze plan van mevrouw Pira de doodsteek zou worden van de Statielei en ik heb gelijk gekregen. Overigens stonden wij daar niet alleen als Vlaams Belang, ook Mortsel Leeft – waarvan de vertegenwoordiger alweer afwezig is op deze gemeenteraad – stond daar te betogen, net als Open Vld, dat nu in de meerderheid zit. We gaan niks goedkeuren waar we indertijd tegen waren.’ Ingrid Pira (Groen): ‘Indien je consequent bent keur je de tekst sowieso niet goed, zelfs na een eventuele aanpassing want je bent altijd tegen de tramverlenging geweest’. Schepen Goele Custers (N-VA) stelde voor dat men in de tekst zou schrijven dat het ‘het toenmalige en het huidige bestuur’ voorstander waren van de tramuitbreiding. De tekst werd in die zin aangepast. Schampaert vroeg een schorsing van de zitting en keurde de tekst dan mee goed: ‘Al zijn we niet volledig tevreden over de inhoud en de povere aanpassing.’ In de tekst staat onder meer: ‘Het feit dat de vooropgestelde ‘hub’ aan de Harmonie nog niet verwezenlijkt is en het wegwerken van een aantal knelpunten (onder andere met betrekking tot de doorstroming) op lijn 7 noch gerealiseerd noch gebudgetteerd zijn, maakt de vraagtekens rond het aangepaste plan alleen maar groter.’ Burgemeester Erik Broeckx (N-VA): ‘‘Mortsel en de regio hebben nood aan een tramplan dat vertrekt vanuit een beter aanbod dan vandaag.’ Pira: ‘hopelijk komt op de Vervoerregioraad een signaal dat de achteruitgang van het Antwerpse tramnet moet stoppen. Alles hangt af van de Vlaamse Regering, die meer moet investeren in openbaar vervoer.’
Michiel Tisson (PRO Mortsel) vroeg of er geen wandelingen in de Zuidrand-wandelapplicatie konden worden opgenomen. ‘Aartselaar, Kontich, Edegem en Vremde hebben al een wandeling. ‘ Ilse Lacante (N-VA), schepen voor cultuur: ‘Wij vonden de kostprijs van 8 000 euro te hoog. De vereniging heeft nu een overschot van 23 000 euro zodat Hove, Lint, Borsbeek en Mortsel voor 2 500 euro een wandeling mogen toevoegen aan de wandelapp van de Zuidrand. Dat gaan we doen. Toerisme Provincie Antwerpen, gaat investeren in wandelknooppunten buiten de Kempen. Het is niet onbestaande dat de Zuidrand in 2023-2024 de eerste digitale knooppuntenwandeling zal hebben.’
Edwin MARIËN