Gemeente Kapellen beloont project rond bus-evacuatie van school De Platanen
KAPELLEN – Voor het vierde achtereenvolgende jaar organiseerde gemeente Kapellen in het kader van het SAVE-charter een verkeerswedstrijd waaraan alle lagere scholen van de gemeente konden deelnemen.
De gemeentelijke basisschool en de kleuterschool De Platanen dienden samen een project in. De voorbije jaren werkten ze al rond de thema’s zichtbaarheid via fluo, verkeersveiligheid en dode hoek. Dit jaar spitste men zich toe op een veilige bus-evacuatie. Het gemeentebestuur honoreerde de actie met een bedrag van 750 euro.
Vanochtend, net voor aanvang van de lessen, kwamen schepen van verkeer Koen Helsen en schepen van onderwijs, Luc Janssens (beiden Open Vld), het resultaat bekijken. 26 kinderen van het derde leerjaar gaven een demonstratie van een veilige bus-evacuatie. Ze deden er 39 seconden over.
Marianne Van de Weyer, leerkracht LO & verkeer: ‘In een eerste fase van het project kregen de leerkrachten een theoretische en praktische uiteenzetting over de bus-evacuatie.’
‘De weken erna oefenden de kinderen eerst in de refter met een fictieve bus-opstelling. Hierdoor kregen ze een duidelijk beeld hoe ze op een rustige en veilige manier de bus kunnen verlaten.’
‘Ik riep dan ‘brand’ en dat was meteen het signaal om aan de oefening te beginnen. Nadien mocht een kind het initiatief nemen. Op dit moment staan de puntjes op de ‘i’ zodat het hopelijk een automatisme wordt indien er effectief iets ernstig zou gebeuren.’
‘Het aangeleerde wordt vanaf nu tijdens elke uitstap met de bus geïmplementeerd. Zo passen wij in de toekomst bij alle uitstappen de regels toe van de veilige bus-evacuatie. Er is een vast stramien bij het instappen en het verlaten van de bus. Op deze manier kunnen de kinderen in een minimale tijd, op een snelle manier de bus verlaten indien dat nodig zou zijn.’
‘De juf verlaat als laatste bus. Dit om te vermijden dat een kind zou komen vast te zitten en zichzelf niet alleen kan bevrijden. We hebben dezelfde oefening gedaan met zesdejaars – voor coronatijd – en zij slaagden er zelfs in om met zijn allen op twaalf seconden te bus te evacueren.’
Directrice Hanna Bervoets: ‘Kinderen hebben structuur nodig. Het busongeluk in 2012 in de Zwitserse Sierre-tunnel heeft ons op gang gezet. Wij proberen nu ook op de kleinste details te letten. De zwemzakken bijvoorbeeld gaan niet meer mee op de bus maar worden opgeborgen in de koffer.’
Helsen: ‘Toen we vier jaar geleden de oproep lanceerden om iets te doen rond verkeersveiligheid vonden we ook dat het iets vernieuwend moest zijn. Dat heeft men op deze school duidelijk begrepen. Zij kregen de 750 euro maar de andere projecten worden ook beloond met 500 euro.’
‘Het was ook toen, dat we samen met Stabroek, het SAVE-charter ondertekenden (‘Samen Actief voor Veilig Verkeer’), een initiatief van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK). Het charter bestaat uit zeven gedragsregels, specifiek voor de veiligheid van kinderen en jongeren. Beide gemeenten werkten een actieplan uit en stemden hun mobiliteitsbeleid af op kinderen en jongeren om plaatsen waar ze vertoeven systematisch veiliger maken.
Edwin MARIËN