Gemeente Heist-op-den-Berg pakt uit met enig mooi nieuw imagofilmpje
HEIST-OP-DEN-BERG – Gemeentebesturen en verenigingen die activiteiten aankondigen doen dat vaak met superlatieven. Je mag rekenen op ‘unieke’ prijzen, of ‘heerlijke’ hapjes. Dat is het eerste wat ik schrap wanneer een persbericht binnenkrijg. Voor één keertje wil ikzelf een versnelling hoger gaan. De animatiefilmpjes en de gloednieuwe imagofilm die de gemeente Heist-op-den-Berg gisteren voorstelde was enig mooi, ontroerend zelf.
Burgemeester Jan Moons (N-VA): ‘Onze oude filmpjes waren aan vervanging toe. Team Communicatie werkte het voorbije jaar volop aan drie informatieve animatiefilmpjes en een gloednieuwe imagofilm. Bedoeling was om hier twee jaar geleden al mee uit te pakken maar toen kwam corona. We besloten om verschillende filmpjes te maken om onze dienstverlening in de kijker te zetten en één waarin de Heistenaren een hoofdrol speelden.’
‘Ik moet zeggen, het resultaat mag er zijn. Ik werd er stil van en ik was niet alleen. Beelden en muziek zeggen meer dan woorden. Met de animatiefilms hebben we willen aantonen hoe we werken rond participatie, communicatie en digitalisatie. Ik kijk zelden naar sociale media. Wanneer ik het toch doe merk ik vooral negativisme. Wel, wanneer ik het resultaat van dit filmpje bekijk en ik hoor hoe alles tot stand is gekomen dan ben ik ervan overtuigd dat die verzuurden op facebook en aanverwanten een minderheid vormen. Volgend jaar zetten we nog meer in op communicatie via een app. Burgers gaan zich dan kunnen abonneren om informatie te krijgen over bijvoorbeeld de vele wegenwerken waar we voor staan.’
Drijvende kracht achter de campagne is Anke Dewin van de communicatiedienst. ‘Ik heb eerder voor de communicatiedienst van Lier gewerkt en kwam twee jaar geleden naar hier. Dit was mijn eerste opdracht. Om onze dienstverlening in de kijker te zetten gebruikten we drie animatiefilms. Eén en ander ballen in drie minuten bleek erg moeilijk. Daarom hebben we geopteerd voor drie filmpjes van telkens één minuut. Eéntje met grootmoeder Maria, die beroep doet op de mindervalidencentrale, eentje met Paul – een jonge alleenstaande vader met drie kinderen -, en eentje met Malika en Maarten. De stemmetjes werden ingesproken door rasechte Heistenaren, in hun eigen dialect. Twee dagen na onze oproep hadden we de juiste mensen al gevonden.’ Bekijk de filmpjes op www.heist-op-den-berg.be/animatiefilms.
De imagofilm is een korte videofilm van een drietal minuten geworden, zonder voice-over, maar met een centrale rol voor muziek. Dewin: ‘Bedoeling was om alle wijken en parochies in de kijker te zetten, net als ons rijke, lokale fanfareleven. De keuze voor een een gereputeerde BrassBand en een indrukwekkende Murgaband lag voor de hand. Het werd een werkstuk van dirigent Bert Van Tienen en componist Jelle Van Giel. Onder leiding van Bert en van Jelle Tassyns speelden lokale fanfaristen de compositie in . Beelden van een aantal Heistenaren die artistiek of sportief bezig zijn en sfeerbeelden uit de deelgemeenten tonen een dynamisch en levendig Heist-op-den-Berg. De film eindigt met een volksfeest op de Heistse berg. Eén week voor de opnames wisten we nog steeds niet of ze willen zouden doorgaan door corona. Gelukkig had de opnameploeg van New Impact uit Wilrijk twee weekends heel goed weer voor de opnames. Ik had echt wel te doen met die 150 Heistse figuranten die soms tot tien keer de berg op moesten. Het enige wat ik kon doen was koffiekoeken aanslepen. Ze hebben er 490 opgegeten.’ Bekijk de imagofilm op www.heist-op-den-berg.be/imagofilm.
Edwin MARIËN