GBS ’t Kompas Duffel laat leerlingen kennismaken met diversiteit
DUFFEL – Vanochtend organiseerde gemeentelijke basisschool ’t Kompas in Duffel haar Warmste Woensdag. De hele voormiddag stond de school in het teken van diversiteit en hoe we die als rijkdom kunnen beschouwen. ‘t Kompas wil de boodschap uitdragen dat iedereen welkom is, dat iedereen uniek is en dat dit helemaal oké is.
Directeur Heidi Dils: ‘Onze school wil er één zijn zonder drempels. Wij hebben 190 leerlingen, waarvan 115 in de lagere school zitten. De rest zijn kleuters. Zij hebben allemaal deelgenomen op uitzondering van één kleuterklas, die in quarantaine zit. Vandaag vonden we het belangrijk dat kinderen zien dat anders zijn ook normaal en gewoon is. We hebben de kinderen laten deelnemen aan verschillende workshops. Bij de kleuters hebben we gewerkt met een kleutertje, Jamil, een jongetje uit Peru waar we foto’s van toonden. We hebben samengewerkt met Studio Globo uit Antwerpen. Daar hebben we een koffer ontleend. Onze kinderen konden kennismaken met het eten daar, met de klederdracht en ze hebben vooral gezien dat in Peru dezelfde dingen gebeuren als hier. Daar moeten de kinderen ook hun tanden poetsen, zij krijgen daar ook een cadeautje met hun verjaardag, mogen zelf hun kleren kiezen,…’
Normaal gezien zou deze dag eind december plaatsvinden maar door de vervroegde kerstvakantie is de Warmste Woensdag een maandje verlaat. ‘Normaal doen we dit in het kader van de Warmste Week. Daar is het opzet is in de eerste plaats geld inzamelen maar dat is niet meteen onze bedoeling. We gaan deze actie elk jaar doen maar telkens met een andere invalshoek.’
Luc Van Houtven (CD&V), schepen van lokaal mondiaal beleid: ‘Iedereen kent de zeventien SDG’s. Vandaag hebben de kinderen gewerkt rond nummer tien, ongelijkheid. Vanuit het lokaal bestuur voorzien wij een budget waardoor de scholen iets kunnen doen. Bovendien zijn er projecten die wij steunen. Vorig jaar bijvoorbeeld zijn wij er in geslaagd in een dorpje één kraantje te plaatsen voor twee gezinnen. Toch een vrij schrijnende situatie.’
Jamina, lerares islam in het lager onderwijs: ‘Naast mijn lesuren vang ik anderstalige ouders op. Zij weten dat ik hier elke vrijdagvoormiddag aanwezig ben. Ik sta hen bij om bijvoorbeeld een mail die zij hebben gekregen en die ze niet helemaal begrijpen, uit te leggen. Vorige week zaten er vier klassen in quarantaine. Dan is het belangrijk dat er goed gecommuniceerd wordt over hoelang de isolatie loopt, wie er thuis een laptop heeft en wie niet, de ouders uitleggen hoe ze op internet moeten,…
Sjoertje, leerkracht niet-conventionele zedenleer: ‘Kinderen uit de lagere school hebben vandaag kennisgemaakt met henna tekeningen, iets waarmee ze niet allemaal vertrouwd zijn en ook een workshop Afrikaanse dans, waardoor ze ervaarden dat diversiteit ook fijn kan zijn. Bij mij moesten de kinderen een vriendschapsbandje maken. Dat was een opdracht met twee. Ze moesten iemand uitkiezen waarmee ze niet meteen bevriend waren of iemand waar ze al eens ruzie mee gemaakt hadden. Dat was al een uitdaging op zich. In het begin hebben we wel even moeten bij sturen maar uiteindelijk hebben ze dat allemaal goed gedaan. ‘ Jamina: ‘Ik zet de henna tekeningen. Ouders dienden hiervoor hun toestemming te geven. Sommigen deden dat niet maar hun kindjes kwamen achteraf wel vragen waar ze die henna tekeningen konden laten zetten. Ze gingen dat aan hun ouders doorgeven.’
Edwin MARIËN