Fotomuseum gaat vreemd op De Wapper in het hartje van Antwerpen
ANTWERPEN – Van morgen donderdag 14 januari tot en met zaterdag 27 februari toont het FOMU de installatie ‘Made In Dublin’ op de Wapper 7, in het centrum van Antwerpen.
Made In Dublin’ (zie foto) is een quadrafonische multimedia-installatie op negen schermen. Het project is een samenwerking tussen Eamonn Doyle, David Donohoe, Kevin Barry en Niall Sweeney.
Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen voor cultuur:’De installatie komt veel beter tot zijn recht midden in de stad, eerder dan binnen de muren van een museum.’
‘Het FOMU geeft met dit project een mooie invulling aan een leegstaand winkelpand in het centrum van de stad én zet in op een corona-proof alternatief cultuuraanbod voor de bewoners en bezoekers van Antwerpen.’
Op dezelfde locatie komt er een pop-up van de FOMU shop. Die is alle dagen open van 11 tot 18 uur, uitgezonderd op zondagen 14 en 21 februari.
De toegang is gratis. Het aantal bezoekers dat tegelijk binnen mag, wordt constant gemonitord.
Tussen 2011 en 2018 fotografeert de nu 52-jarige Ier Eamonn Doyle, de straten van de Ierse hoofdstad Dublin en schetst daarbij een bijzonder moderne en multiculturele stad.
Hij publiceert veel van die foto’s in drie opeenvolgende fotoboeken: i (2014), ON (2015) en End (2016). Samen zijn ze bekend geworden als zijn ‘Dublin-trilogie’.
In 2018-2019 werkt Doyle samen met zijn landgenoten en partners in crime sinds vele jaren, kunstenaar Niall Sweeney (54) en componist David Donohoe (45) en ook met de beroemde Ierse schrijver Kevin Barry (52). Samen maken ze ‘Made In Dublin’.
‘Made In Dublin’ combineert de foto’s van Doyle, de soundscapes van Donohoe, de woorden en de stem van Barry en de montage en het productiedesign van Sweeney.
De dramatische opeenvolging, muziek en stem geven de snelheid en dynamiek weer van een stad die onophoudelijk in verandering is.
In de jaren 1990 richt Doyle zijn eigen platenlabel D1 Recordings op, dat internationaal beroemd werd om zijn elektronische muziek, festivals en clubs.
‘Made In Dublin’ gebruikt sampling, cuts, ritme en herhaling om het voortdurend veranderende verhaal voort te stuwen.
Dit zijn technieken die gebruikt worden in muziekproductie, maar ook in fotografie, video en film. Het resultaat is een hectische maar subtiele choreografie van het stedelijke weefsel. (EM / Foto Doyle, Sweeney, Donohoe, Barry).