Foodsavers Mechelen viert vierde verjaardag op nieuwe locatie
MECHELEN – Foodsavers Mechelen, dat instaat voor de ophaling en verdeling van voedseloverschotten in de regio, verhuisde van het Rode Kruisplein naar een pand op de Guido Gezellelaan. Het is de derde locatie van Foodsavers Mechelen sinds de opstart in februari 2020, nu precies vier jaar geleden. Het voedseldistributieplatform kent dan ook een stevige groei. Ieder jaar komen er meer schenkers bij, nemen meer sociale organisaties voedseloverschotten af en worden er grotere volumes verwerkt. Ook het werkingsgebied breidde uit en het team van medewerkers groeide. (Titelfoto: van links naar rechts: Benjamin Van den Bon, twee medewerkers van Foodsavers, schepen Gabrielle De Francesco, Leen Ardui (Ecoso), projectcoördinator Herman.)
‘In 2023 redde Foodsavers 486 700 kg nog perfect bruikbare etenswaren van de afvalberg, een recordaantal’, vertelt schepen van armoedebestrijding Gabriella De Francesco (Voor Mechelen). ‘Dat zijn voornamelijk verse groenten en fruit maar ook vlees, vis, zuivel, brood, droge voeding en conserven. We verdeelden in 2023 ook 3 800 kg dierenvoeding. 72 sociale organisaties nemen bij Foodsavers producten af voor kwetsbare gezinnen, van Willebroek tot Heist-op-den-Berg. Dankbaar dat tien lokale besturen in de regio Rivierenland ons project intussen voluit steunen. In samenwerking met Ecoso zorgen we ook voor heel wat sociale tewerkstelling in de regio. Het Foodsavers-team groeide van zes medewerkers naar vijftien, waarvan een projectcoördinator, een trajectcoach en doelgroepmedewerkers. Een succesverhaal dat we nog vele jaren hopen verder te zetten.’
België staat op de tweede plaats van landen in Europa die het meeste voedsel verspillen. Enkel Nederland doet het nog slechter. Jaarlijks verspillen we zo, van boer tot bord, 345 kg per persoon. Projecten zoals Foodsavers zijn dus broodnodig, niet alleen om ervoor te zorgen dat we geen voedsel meer onnodig moeten weggooien, maar ook dat een eerlijke herverdeling mogelijk is.
Na vier jaar tijd heeft Foodsavers al zo’n 1 360 000 kg overschotten kunnen verwerken en opnieuw distribueren. Het project startte met zes schenkers in februari 2020, en is nu kunnen groeien met momenteel veertig schenkers die voedseloverschotten doneren. Supermarkten maken hier het grootste aandeel van uit, met Colruyt Groep als de grootste schenker, een 68 procent van het totale volume. Maar ook Veiling Belorta, groothandel Greenyard in Sint-Katelijne-Waver, Kellogg’s (Pringles, Mechelen), PTS Tuinbouwschool, Biobuur, Broodbroeders en Groep Cornelissen schenken voedseloverschotten. Geregeld weten ook particulieren Foodsavers terug te vinden.
Ook de afnemers zijn in grootte toegenomen, een groei van twintig organisaties in 2020, naar 72 organisaties vandaag. Er wordt gemiddeld zo’n 40 500 kg per maand aan voedseloverschotten verdeeld naar sociale organisaties, een verviervoudiging op vier jaar tijd. De grootste afnemers zijn La Luna, OCMW Putte Sociale Kruidenier en Steunpunt Asiel en Migratie. 60 procent van alle voedseloverschotten zijn verse groenten en fruit, een derde is vlees, vis, zuivel, brood, droge voeding en conserven en de overige tien procent zijn dranken. Ook werd er in 2023 voor de eerste keer dierenvoeding herverdeeld, zo’n 3800 kg.
‘We zijn ook op zoek gegaan naar andere lokale besturen om de impact van het project te vergroten, zo zijn ook Putte en Bornem betrokken. Vandaag doen er tien lokale besturen uit Rivierenland mee, met Lier en Heist-Op-Den-Berg als meest recente toevoegingen. Het succes van het project spreekt duidelijk ook de omgeving aan, we weten ook buiten Mechelen een toegevoegde waarde te brengen en mensen te bereiken. Alleen al bij onze grootste afnemer, La Luna, een sociale kruidenier, gaat dat in totaal om 1872 personen, waar de wachtlijst ondertussen is aangegroeid met 68 aanvragen’, aldus Gabriella De Francesco.
Foodsavers is het eerste voedseldistributieplatform in België die met vrachtfiets CityQ zal rondrijden om de leveringen in het centrum te bezorgen. De vrachtfiets werd bekomen via een voordelige aankoop bij Bike Republic. Een elektrische bakfiets brengt de voedseloverschotten op de juiste plek, door zijn compacte bouw is het mogelijk om te navigeren binnen elk fietstraject in de binnenstad. ‘Op deze manier blijft ook een duurzame insteek behouden in de sociale doelstellingen die we met Foodsavers proberen te beogen, een eerlijke voedselbedeling, zero waste!’, besluit Gabriella De Francesco.
Leen Ardui (gedelegeerd bestuurder Ecoso) vertelt over het onverwacht succes van Foodsavers ‘In totaal hebben wij nu veertien à vijftien medewerkers, maar dat aantal schommelt zoals in elk maatwerkbedrijf. Bij de sociale kruidenier, die hiernaast is gevestigd, werken er nog eens een achttal, samen met vijftien vrijwilligers. Wij beleveren momenteel 72 organisaties. Dat aantal is ooit begonnen bij twintig. De organisatie achter Ecoso had nooit gedacht dat het zo een groot succes ging worden.’
Projectcoördinator Herman: ‘Voor onze leveringen is het in het begin van de week het drukst, bijvoorbeeld dinsdag werden er 25 à 30 organisaties beleverd. Dat het naar het einde van de week rustiger wordt, komt ook omdat dan onze diepvriezers leeg beginnen te geraken. Maandag krijgen wij de grootste leveringen binnen … Het gehele project is afhankelijk van de beschikbare ruimte, afhankelijke daarvan kan je er een aantal medewerkers op zetten. Daaraan moet je dan weer logistiek en vervoer kunnen koppelen. De nieuwe lokalisatie is beter dan de vorige, wij gaan er in grootte weer op vooruit, maar wij kunnen ons hier ook beter organiseren. Wij leren nog steeds bij om het doorstroomproces te verbeteren …’
Benjamin Van den Bon (Bike Republic) lichtte de voordelen van de CityQ toe. ‘Deze vierwielige cargofiets is nog steeds een echte fiets want je moet hem nog aandrijven met de pedalen. Door zijn afmetingen kan hij een grote lading meenemen, maar toch vlot rijden in de binnenstad … De fiets is afgedekt en voorzien van zijspiegels. Je hebt dus het comfort van een wagen, gecombineerd met de luxe van een fiets … Voor de olympische spelen van Parijs zijn er honderd exemplaren besteld.’
Gabriella De Francesco kijkt al verder, en ziet in dit vervoersmiddel een oplossing voor het zorgpersoneel om zich comfortabel met het nodige materiaal te kunnen verplaatsen.
De fiets ziet er met zijn breedte van 89 cm en een lengte van 2,5 m imposant uit, maar is zeker niet groter of breder dan een standaard bakfiets. Doordat de ‘fietser’ vooraan in het voertuig zit, heeft hij een goed overzicht op het verkeer. Deze fiets heeft een laadvolume tot 1 000 liter en kost om en bij de 13 000 euro.
Ivo VAN DE KORPUT