Fiets- en wandelbrug over Albertkanaal aan Ijzerlaan kreeg nieuw wegdek
![Fiets- en wandelbrug over Albertkanaal aan Ijzerlaan kreeg nieuw wegdek](https://antwerpspersbureau.be/wp-content/uploads/2023/09/wandelbrug-merksem-850x560.jpg)
MERKSEM – De fiets- en wandelbrug over het Albertkanaal aan de IJzerlaan in Merksem kreeg een nieuw wegdek, en was om die reden sinds 28 augustus buiten gebruik. De werken zijn nu achter de rug en de brug is opnieuw open voor gebruik.
Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit, verwelkomde vanochtend de fietsers met een kleine attentie tijdens het eerste spitsuur op ‘hun’ heropende brug. Hij deed dat om 7.30 uur aan de Campiniastraat.
Door de gunstige weersomstandigheden zijn de werken sneller afgerond dan in de oorspronkelijke -ruime- planning aangegeven. De brug heropende gisteravond al.
De brug aan de IJzerlaan, over het Albertkanaal richting Merksem, wordt zeer intensief gebruikt. Daarom moest ze een nieuwe slijtlaag krijgen.
Het verwijderen van de bestaande slijtlaag en het aanbrengen van de nieuwe moest gebeuren onder bepaalde omgevingseisen.
De stad had daarom een tijdsvenster van vier weken genomen waarbinnen de werken konden uitgevoerd worden.
Door de gunstige weersomstandigheden heeft de aannemer goed kunnen doorwerken, waardoor fietsers en voetgangers de brug al opnieuw konden gebruiken na 2,5 week.
Voor de nieuwe slijtlaag koos de stad voor een hoogwaardig driecomponenten epoxyharssysteem dat ook in Nederland als referentie geldt.
Ook werden dagelijkse inspecties gedaan zodat de uitvoering op de best mogelijke manier gebeurde. Zo wil de stad een zo lang mogelijke volgende levensduur garanderen.
Kennis: ‘Onze fietsers verdienen de beste infrastructuur, en daarvan zijn ze op deze fietsbrug alvast verzekerd. Ik wil de aannemer en zijn medewerkers bedanken voor hun werk.’
Eerst verwijderde de aannemer de oude slijtlaag tot op het onderliggende beton en staal. Vervolgens werd het beton opgeschuurd en het staal gestraald, om een goede hechting van de coating te garanderen.
Het staal werd meteen voorzien van een primer om roestvorming voor te blijven. Daarna werden de opstaande kanten, brugvoegen en afwateringskanalen zorgvuldig afgeplakt om het volledige wegdek te kunnen reinigen.
Eens dat gebeurd was zorgde de aanbreng van een polyestervlies dat de bestaande scheuren in de betonstroken werden overlaagd, zodat ze zich niet kunnen doorzetten naar de nieuwe slijtlaag.
Daarna kon de nieuwe slijtlaag opgebouwd en afgestrooid worden met steentjes. In een laatste fase werd het overschot aan steentjes opgeveegd en alle tape verwijderd van de randen, brugvoegen en waterkanalen. Hierna was de brug opnieuw klaar voor gebruik.
De oude IJzerlaanbrug over het Albertkanaal werd in 2017 vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangersbrug.
Die sluit naadloos aan op de fietsroutes naar en rond de stad, zoals het Ringfietspad, het Singelfietspad en de fietsostrade van Antwerpen naar Essen.
De brug is zo populair dat er nu, na zes jaar, een nieuwe slijtlaag moest worden aangelegd om de veiligheid van de gebruikers te blijven verzekeren. (EM / Foto Stad Antwerpen)