Fierheid en betrokkenheid groeien in wijk Arsenaal

MECHELEN – Drie jaar na de start van het wijkverbeteringscontract in Arsenaal blijkt uit een nieuwe opvolgmeting dat bewoners zich meer betrokken voelen bij hun buurt. De deelname aan wijkactiviteiten is sterk gestegen en inwoners geven aan verder te zijn in Arsenaal dan bij de nulmeting in 2022.

De stad heeft de afgelopen jaren samen met bewoners ingezet op leefbaarheid, sociale cohesie en woonkwaliteit. Via een wijkbudget van 40.000 euro konden inwoners zelf projecten voorstellen, zoals geveltuintjes, de uitbreiding van ’t Hofke met het Aambeeldbosje en ontmoetingsinitiatieven zoals Storyfest. Ook rondom de woonkwaliteit werden acties opgezet, onder meer met energiescanners die huis-aan-huis gingen.

De resultaten van de meting tonen duidelijke vooruitgang. Waar in 2022 nog 21 procent van de bewoners deelnam aan buurtactiviteiten, is dat vandaag de dag 47 procent. Ook het aantal inwoners dat zelf activiteiten organiseert, is gestegen van 9 naar 22 procent. Daarnaast voelt de helft van de bewoners zich tegenwoordig trots op de wijk, tegenover 40 procent drie jaar geleden.

Ook de tevredenheid over speelruimtes, groenvoorzieningen en activiteiten voor kinderen en ouderen is toegenomen. Bewoners geven bovendien aan dat ze zich meer gehoord voelen door de stad en positiever kijken naar de communicatie en aanpak van problemen in de wijk.

Volgens het stadsbestuur blijft er wel aandacht nodig voor onder andere parkeeroverlast, hondenpoep en snelheidsovertredingen. Arsenaal blijft daarom de komende jaren een focusbuurt waar verder geïnvesteerd wordt in leefbaarheid en verbondenheid.

Meer info via Stad Mechelen – Pro Arsenaal

Foto’s Stad Mechelen

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten