European Diability Card moet vrijetijdsaanbod in Antwerpen nog inclusiever maken
ANTWERPEN – Stad Antwerpen gaat een partnerschap aan met de European Disability Card (EDC). EDC is een Europese kaart waarmee bezoekers kunnen aantonen dat ze een erkende handicap hebben, ook al is die onzichtbaar. De stad wil zo blijven inzetten op een inclusief vrijetijdsaanbod, door de omgeving en activiteiten nog toegankelijker te maken. Dit doet ze door verschillende soorten ondersteuning aan te bieden en bekend te maken, zoals onder meer het gebruik van een rolstoel, gratis toegang voor begeleiders van bezoekers met een EDC, ringleiding in cultuurcentra, brochures in grootdruk,…
Het partnerschap werd vanochtend bekendgemaakt in het Red Star Line Museum. Karim Bachar (Vooruit), schepen voor gelijke kansen: ‘Vandaag zetten we een belangrijke stap voor onze stad. We gaan ze nog toegankelijker en inclusiever maken. Er zijn al heel wat stappen gezet op het vlak van infrastructuur en beleving. We verlagen de drempels om te kunnen genieten van het vrijetijdsaanbod in Antwerpen. We zien dit als een startschot. Nu weten kaarthouders dat hun begeleider gratis mee mag in het museum en zwembad, of dat er plaats is voor de rolstoel in de theaterzaal. Dit alles maakt de stad nog aantrekkelijker voor toeristen.’
Simon Verbruggen (vooraan op de foto) van de stedelijke expertengroep ‘Toegankelijkheid en handicap’: ‘Mensen met een beperking mogen niet gediscrimineerd worden en moeten op een gelijkwaardige basis behandeld worden. Bovendien moeten zij toegang hebben tot een inclusief vrijetijdsaanbod. Antwerpen geeft het goede voorbeeld. Maar die zijn er nog: Rock Werchter bijvoorbeeld of KFC Genk waar men onder meer een rolstoeltribune heeft en een tribune voor hoogsensitieve mensen.’
‘Antwerpen heeft een brochure over hoe je mensen moet onthalen en een app die blinden en slechtzienden helpt om over te steken. Inclusief betekent dat je niemand mag uitsluiten. Anderzijds heb je voetbal en G-voetbal. Zo krijg je een tweeledige samenleving. Onze maatschappij focust teveel op mensen die een beperking hebben in plaats van naar hun talenten te kijken. Er zijn nog werkpunten: prijzen van evenementen of voor een taxi liggen soms nog heel hoog en niet alle wc’s zijn even gebruiksvriendelijk. In Evergem heb je Rock voor Specials, maar eigenlijk zou dat festival overbodig moeten zijn.’
Peter Wouters (N-VA), schepen voor sport: ‘Als Sporting A vinden we het belangrijk om alle infrastructuur toegankelijk te maken. Ook de informatie hierover moet voldoende duidelijk zijn.’ Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen voor cultuur: ‘Onze stedelijke musea geven al het goede voorbeeld. Mensen met een EDC hebben er al langer toegang. Bij een museumbezoek moet je kunnen beschikken over een grondplan. Dat geldt trouwens ook voor prikkelbare bezoekers. In onze historische huizen is soms nog wel wat werk te doen. Ik denk aan het Rubenshuis, het Museum Mayer Van den Bergh en het Vleeshuis. Daar gaan we rekening mee houden bij de renovaties. En zelfs in het MAS hebben we gemerkt dat de toegang tot het dak niet is zoals het hoort.’
Karen Moeskops (rechts op de foto), directeur van het Red Star Line Museum: ‘Het Red Star Line Museum wil een gastvrij museum zijn voor iedereen en draagt lage drempels hoog in het vaandel. Dit gaat letterlijk over de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, korting voor begeleiders van bezoekers met een EDC-kaart, zaalteksten die op voorhand beschikbaar zijn, een stappenplan voor neurodiverse personen… We willen een thuisgevoel creëren voor wie nieuw is in onze stad en zetten onder meer in op taaloefenkansen en een expo over het universele gevoel ‘Heimwee’ die opent op woensdag 17 mei.’ De stad vult ook de websites van stedelijke vrijetijdsaanbieders aan, met een overzicht van de toegankelijkheid van het gebouw, de verschillende soorten ondersteuning en de toegankelijkheidsmaatregelen, en dit alles volgens de WCAG-richtlijnen. Je kan de EDC ook gebruiken in Cyprus, Estland, Finland, Italië, Malta, Roemenië en Slovenië. Info: https://www.antwerpen.be/info/edc-kaart
Edwin MARIËN
Foto Frederik BEYENS