Eerste woonproject in Ragheno staat in de steigers

 Eerste woonproject in Ragheno staat in de steigers

MECHELEN – De herontwikkeling van de Ragheno-site, gaat een nieuwe fase in. De site, die lange tijd onderbenut bleef, wordt omgevormd tot een moderne, groene en duurzame woonwijk. Naast wonen en kantoren krijgt het project Ragheno eveneens een groot park van 11 hectare en gemeenschapsvoorzieningen. Projectontwikkelaar DIFF diende recent de omgevingsvergunning in voor het eerste woonproject. Het project omvat een gebouw met 41 appartementen, en een commerciële ruimte. Het architectenbureau Binst Architects zorgde voor hoogstaande architectuur die zich volledig inpast in de ambities voor het project Ragheno. Drie appartementen hiervan worden in samenwerking met de sociale woonmaatschappij aan verlaagde huurprijzen op de markt gebracht.

De Ragheno-site was jarenlang en is nog steeds een wat onbestemde plek. Nochtans is het een heel goede locatie, mooi gelegen aan de Vaart en vlak bij het station van Mechelen. Stap voor stap wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een toekomstgerichte groene stadsomgeving.

“Midden 2023 ging het RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) dat instond voor de herbestemming van de site Ragheno van kracht. Intussen lopen meerdere voortrajecten voor toekomstige ontwikkelingen bij de stad om het RUP te realiseren. Dit zijn geen eenvoudige trajecten omdat er heel wat sociale lasten worden opgelegd. Een groot deel van de grond op de Ragheno-site is ernstig vervuild, er moeten nieuwe wegen aangelegd worden, er komt een groot park. De Arsenaalverbinding moet de nieuwe wijk verder ontsluiten. Voor al deze lasten wordt aan de projectontwikkelaars een aanzienlijke sociale ontwikkelingskost gevraagd die afhankelijk van functie en locatie loopt tussen 100 en 175 euro per m²”, aldus Greet Geypen, schepen van Stadsontwikkeling.

Het ontwerp voor het project aan de Dellingstraat is vandaag het eerste woonproject dat in de stijgers staat. De woonzone grenst aan het Bos van Betzenbroeck (ook gekend als het Bos van Loos). Deze omgeving biedt een mooie balans tussen wonen in het groen in de nabijheid van het stadscentrum.

Het bouwproject van DIFF biedt onderdak aan 41 appartementen. Er komt een commerciële ruimte en er wordt een ondergrondse parkeergarage voorzien. Aan het Bos van Betzenbroeck wordt niet geraakt. De waardevolle bomen blijven behouden en de nodige maatregelen worden genomen om deze in de werffase voldoende te beschermen. Komende jaren zal het Bos van Betzenbroeck verbonden worden met een nieuw park van 11 hectare, wat zal resulteren in één grote aangesloten groene ruimte. Een grote meerwaarde, niet alleen voor de toekomstige bewoners maar voor alle Mechelaars.

Projectontwikkelaar DIFF en BINST Architects legden samen de fundamenten voor de stijlvolle woonomgeving. In het ontwerp werd eveneens veel aandacht besteed aan hernieuwbare energie en duurzame technieken. Het gebouw zal niet op het gasnet aangesloten worden maar verwarmd-gekoeld worden met een collectief systeem.

“We zijn trots om ook in deze mooie stad mee te mogen bouwen aan een groenere toekomst. Met een mix van publiek leven en privaat wonen willen wij een meerwaarde betekenen voor de buurt. Bij de creatie van dit woonproject zullen wij bijzonder veel aandacht besteden aan de integratie van groen, hernieuwbare energie en duurzame technieken. Duurzaam waterbeheer staat centraal op de site door een streven naar maximale buffering, hergebruik en infiltratie van regenwater. Deze aanpak is niet alleen gunstig voor de fauna en flora, maar helpt ook de bestaande waterhuishouding te ontlasten. Door het rijkelijk aanplanten van hoogstambomen en meerstammige bomen, aangevuld met bosrijke struiken, wordt de connectie tussen het woonproject en het aangrenzend Bos van Betzenbroeck versterkt. Een deel van dit bos wordt met deze ontwikkeling overgedragen naar de stad”, klinkt het bij Steven Nuis, algemeen manager van DIFF.

De werkzaamheden zullen vermoedelijk omstreeks de zomer van 2025 starten.

Op termijn zullen fietsers kunnen genieten van de nagelnieuwe fietsroutes die het projectgebied zullen doorkruisen en een veilige verbinding vormen met de rest van de stad. Hiervoor worden er in het project voldoende bovengrondse fietsenstallingen in het gebouw voorzien, waaronder ook een groot aanbod aan stallingen voor bakfietsen e.d. In het project zal ook laadinfrastructuur en een aanbod aan deelwagens in de ondergrondse parking voorzien worden.

Foto’s stad Mechelen

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten