Eerste deel van fietsbrug over het spoor in Lier op twee uur tijd aangelegd

LIER – Het spookuur begon vrijdagnacht toen de pers bij elkaar werd geroepen om te komen kijken naar het huzarenstukje van TM Viabuild-Emotec. In opdracht van de provincie Antwerpen legden zij het eerste deel van de fietsbrug over de sporenbundel aan het station in Lier.

Het is nog maar het begin van de hele realisatie. Na de fietstunnel onder de ring volgde nu het eerste brugdeel. De uiteindelijke fietsbrug zal uit acht verschillende delen bestaan. Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor mobiliteit: ‘Dit is het eerste brugdeel dat de provincie Antwerpen legt. Nadien volgen er nog zeven andere delen. Telkens een brugdeel klaar is, zal dit ook geplaatst worden. Er  kan tussen verschillende brugdelen wel enkele weken tussen zitten.’

‘De volgende fase vangt aan na het bouwverlof. Tussen augustus en oktober worden brugpijlers gebouwd en een landhoofd op het middeneiland tussen de sporen. Voor het einde van dit jaar worden drie brugdelen geproduceerd en geplaatst op het middeneiland en voor maart 2022 volgen nog vier brugdelen langs de Zuid-Australiëlaan.’ Halfweg volgend jaar moet de brug kunnen worden ingefietst.’

Het plaatsen van het eerste deel was wel het spectaculairst. Omdat de fietsbrug over de sporen moest worden aangebracht, diende de elektriciteit te worden afgesloten en het treinverkeer te worden stilgelegd. Daarom kon men pas rond 00u30 aan het karwei beginnen. Een geluk bij een verschrikkelijk ongeluk: door de dramatische (overstromings)gebeurtenissen in Duitsland lag het treinverkeer sowieso stil. Om 2 uur kon men zeggen dat de brug volledig op zijn plaats lag. Om 7 uur was het werkje helemaal geklaard.

Dit is wel het pronkstuk van heel het fietsostrade-gebeuren in de provincie Antwerpen. Er ging een jaar studiewerk vooraf aan het plaatsen van dit eerste deel. In de nacht van donderdag op vrijdag werd het deel vanuit Puurs, waar aannemer TM Viabuild-Emotec is gevestigd, met een omweg via Ranst, naar Lier gebracht. De brug is 42 meter lang, vijf meter breed en weegt 75 ton. Door de driehoeken in de brug, die dichtgemaakt zijn met glazen panelen, heb je vanop de fietsbrug een goed zicht op de omgeving.

Lemmens: ‘Het volledige project kost 7,8 miljoen euro (de brug zelf vijf miljoen). Als provincie kunnen we op een cofinanciering van ruim vier miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds. Dat zijn geen kleine bedragen maar de veiligheid van fietsers mag iets kosten. De fietsbrug in Boechout telt zowat 1 000 passages per dag.’ Bert Wollants (N-VA), schepen van mobiliteit: ‘Dit is het sluitstuk van de fietsostrade aan de stationsomgeving van onze stad. Vanhieruit zal je alle kanten uitkunnen met de fiets. Nu al leggen 5 000 fietsers dagelijks (delen van) het traject tussen Antwerpen en Lier (of omgekeerd) af. Het fietsverkeer op de Hockeyweg is ruim toegenomen. Na de ingebruikname van deze brug komen er daar nog een hoop fietsers bij.’ Begin september start de aannemer met de heraanleg van de Zuid-Australiëlaan. Die straat kan dan vanaf september opnieuw open voor het verkeer, behalve op de dagen dat er een brugdeel wordt geplaatst.

Edwin Mariën

 

Related post