Een parel van repertoire-theater in de Fakkel
ANTWERPEN-Het theaterlandschap in Vlaanderen is heden een mix van komedie en musicals. Vooral bij de musicals kan banaliteit soms troef zijn door een overaanbod en bandproductie. Er is echter nog een traditioneel theater dat bitter weinig gebruikt wordt en dat is het repertoire- theater. Ruwweg spreekt men hier over bekende theaterteksten in de wereldliteratuur.
Het nieuwe productiehuis Eén Zee van Frank Aernout en Ann De Winne ging voor hun eerste productie voluit voor dit genre. Fakkeltheater Antwerpen was de setting voor de première van Achter de Schermen.
Achter de Schermen is een bewerking van het stuk The Dresser van de Brit Ronald Harwood door Rikkert Van Dijck. Het toneelstuk zag het levenslicht in 1980 en werd een succes zowel in de Londense West end als op Broadway. Het stuk werd ook een succes als film met in 1983 met Albert Finney en Tom Courtenay als hoofdrolspelers. Ook BBC maakte er een televisiefilm van met als cast toppers als Anthony Hopkins, Ian McKellen en Sarah Lancashire.
Het verhaal speelt zich af in het Londen van The Blitz in 1942. Als de bommen op Londen vallen probeert een rondreizend theatergezelschap verstrooiing en cultuur te brengen tussen al de miserie. Zij brengen uitsluitend stukken van Shakespeare. The Dresser zelf is Norman ( Carry Goossens). Hij is de persoonlijke assistent van de directeur, die ook hoofdrolspeler is van het gezelschap. De directeur ( Frans Maas) wordt steevast met Sir aangesproken. Norman doet dit werk al zestien jaar. In het gezelschap is ook de vriendin of minnares (?) ( Ann De Winne) van Sir aanwezig. Sir is in feite nog gehuwd en wil maar niet scheiden. Her Ladyship zoals zijn vriendin wil genoemd worden is zeer realistisch en runt mee het gezelschap. In het theater vinden we verder nog Madge( Leen Den Dievel) terug, die al 20 jaar de technische leiding achter de schermen tot zich neemt. Ook Geoffrey ( Erik Goris) en Irene (Eve Van Avermaet) behoren tot het gezelschap. Door het niet komen opdagen van andere acteurs zullen zij zich mogen uitleven in andere rollen.
Sir is een steracteur op retour. Hij is soms vriendelijk maar ook egocentrisch en tiranniek. Je kan je afvragen of er beginnende dementie meespeelt. Een inzinking juist voor het optreden als King Lear maakt het voor iedereen moeilijk, spannend en chaotisch. Norman is zijn aankleder en vertrouwenspersoon en denkt dat hij Sir volledig kent en begrijpt. Hij zou er alles voor doen en maakt zich ook onpopulair bij de medewerkers. Spanningen spoelt hij steels weg met alcohol, een probleem dat hij steevast ontkent. Op de koop toe is Norman ook homo, een item dat subtiel wordt aangepakt door iedereen.
Veel menselijke gevoelens doorspekt met wat humor, veel emoties rond liefde, bewondering en ontgoocheling.
Gaat de voorstelling kunnen plaatsvinden en zo ja, hoe gaat het verder met het gezelschap? Komt de absolute toewijding van Norman tot een anticlimax?
Dit alles komen we te weten na twee volle uren toptheater. West End waardig. Rikkert hield zich door de rechtenhouders aan de originele situering maar dit is geen probleem. Hij levert hier een pracht van een regie en voelt het verhaal 100 procent aan. Carry Goossens schittert in deze subtiele rol die verwarrend, komisch en dramatisch genoemd kan worden. Frans Maas kan je perfect piloteren naar de Royal Shakespeare Company in Stratford-upon-Avon.
Nog even meegeven: de geslaagde introductie door Lia Van Bekhoven uit Londen en een subtiel opgebouwd decor. Je zit als het ware achter de coulissen en het doek naar de zaal toe.
Frank en Ann: tot de volgende repertoire voorstelling. We waanden ons twee uur lang in Theater Royal , Drury Lane London.
Er wordt gespeeld in het Fakkeltheater in Antwerpen tot zondag 3 december. Nadien is er een grote toer door Vlaanderen met reisvoorstellingen tot einde maart.
Gust Charrin.