Dunden profileert zich als dé innovatiehub van de Antwerpse binnenstad
ANTWERPEN – Iinnovatiehub Dunden in de Lange Gasthuisstraat, opende vanmiddag zijn deuren. Dunden bestond onder de naam Startup Village en werd volledig gerenoveerd. Bedoeling is dat de start-ups en de scale-ups, die er gevestigd zijn elkaar beter gaan leren kennen. Een eventlounge zal nog meer worden ingezet voor de community-werking.
Dunden richt zich op innovatie start-ups die SaaS (software as a service) ontwikkelen, maar ook op scale-ups met een focus op gezondheidszorg, fondsenwerving, B2B-innovatie of sociale impact. Verder zal Dunden inzetten op de uitbouw van een start-up en scale-up community, via relevante events en workshops voor de bedrijven. Venture Studios (de Cronos Groep uit Kontich) beheert en exploiteert het gebouw waarin Dunden is gevestigd en kreeg hiervoor van de stad een investeringstoelage van 100 000 euro. Hiermee werd onder meer een verouderd sanitair blok gerenoveerd en een ruimte voor workshops ingericht.
De bedrijven die er momenteel zijn ondergebracht zijn Datylon (ontwikkelt een platform voor datavisualisatie en –presentatie), Eyesee (zorgt voor marketingoptimalisatie via eye-tracking en gelaatsexpressie), Helpper (verbindt hulpverleners en hulpbehoevenden voor dagdagelijkse taken via een digitaal platform), POM (ontwikkelt digitale betaaloplossingen voor facturen), Survey Anyplace (ontwikkelt interactieve quizzen, enquêtes en assessments), Salvus Health ( een digitaal platform om je gezondheid in eigen handen te nemen), Bungli (een app die patiënten helpt om hun bezoek aan de huisarts voor te bereiden) en Oper (waar kredietverstrekkers en makelaars digitaal woonkrediet kunnen verlenen aan consumenten). Momenteel is er nog één ruimte vrij, die plaats biedt aan twaalf mensen.
Iris Delafortry, general manager Dunden: ‘We willen van Dunden een bruisende en inspirerende plek maken. Wij kijken ernaar uit om de komende jaren een sterk verhaal neer te zetten, waarbij communicatie en openheid centraal staan. Daarbij hopen we niet alleen een breed publiek aan te trekken maar ook een sterke en aanvullende schakel te zijn, ook internationaal. Ons doel is om de verschillende ondernemers, start-ups en scale-ups te helpen bij hun verdere groei door advies en begeleiding, inhoudelijk sterke events en een persoonlijke aanpak.’ De locatie is in ieder geval uniek: het voormalige Hotel de La Faille de Leverghem – een gebouw uit 1789 – en een voormalige school, gebouwd in 1905.
Claude Marinower (Open Vld), schepen voor economie, innovatie en digitalisering: ‘Deze locatie blijft de zetel van het BlueHealth Innovation Center, waarin de stad mee participeert en waarmee we start-ups en scale-ups die werken rond digitale gezondheidszorg willen doen groeien. StartupVillage was bedoeld als een plek waar start-ups, scale-ups, grote bedrijven, mentors en investeerders elkaar konden ontmoeten. Achteraf blijkt deze visie slechts een tussenstop te zijn. Want de Stad wil deze scale-ups alle kansen bieden om uit te groeien en te internationaliseren. Dus beslisten we om het concept aan te scherpen en het tot een dynamische locatie om te bouwen zoals we die ook hebben bij BlueChem en The Beacon. De ondernemingen kunnen rekenen op coaching, projectoproepen en matchmaking. Met onze dienst business en innovatie helpen we jonge bedrijven bij het bouwen van bruggen, het connecteren met andere ondernemingen, het uitzoeken van een eigen netwerk. Op dit moment staat Antwerpen tussen andere Europese steden op de negentiende plaats op het vlak van het aantal investeringen in scale-ups. Binnen zes jaar willen we in de top tien staan.’
Edwin MARIËN
Foto Stad Antwerpen