• 20/06/2024

‘Dit wordt de moeilijkste investering (835 miljoen euro) ooit in onze haven’

LILLO – Vanmiddag hebben Port of Antwerp-Bruges en PSA Antwerp het officiële startschot gegeven voor de vernieuwing van de kaaimuur en de terminal van de Europa Terminal in de Waaslandhaven. De diepgang van schepen die aan de 1 200 meter lange kaaimuur kunnen aanmeren wordt vergroot van 13,5 naar zestien meter. De werken kunnen negen jaar in beslag nemen en worden in drie fasen uitgevoerd. Fase één zal drie jaar duren.

Annick De Ridder (N-VA), havenschepen van de stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: ‘Dit is de kick-off van een immens project, dat ons als haven 335 miljoen zal kosten en PSA 500 miljoen euro. Onze haven is de economische motor van Vlaanderen. Dat willen we zo houden. Met de verdieping van de Europa Terminal zorgen we er samen met PSA Antwerp voor dat we de grootste containerschepen kunnen blijven ontvangen. De capaciteit zal aanzienlijk worden opgetrokken van 1,7 miljoen TEU naar 2,4 miljoen.’ TEU is de eenheid die wordt gebruikt als standaardmaat voor containers. Eén TEU staat voor 6,10 meter. In de praktijk betekent dus dat men van 10 000 naar 26 000 containers kan gaan. ‘Dit is tevens een unieke kans om verder te werken aan het vergroenen en verduurzamen van de haven.’

Maar wat maakt deze operatie dan aartsmoeilijk? Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: ‘Dit is een getijdenterminal. Integenstelling tot andere havens zitten wij hier echt op de rivier. Het is  noodzakelijk voor onze concurrentiepositie dat we de grootste schepen ter wereld hier kunnen ontvangen. En je merkt dat de doorgang al zo smal is. Daarom was de – misschien voordehandliggende oplossing – om een nieuwe kaaimuur op te trekken voor de huidige – die dateert vanuit de jaren ’90 – geen optie. We willen onze haven uitbreiden maar we zitten momenteel vol. Dus moeten we eerst afbreken. Deze terminal heeft 32 jaar dienst gedaan. Verdiepen met drie meter lijkt eenvoudig maar is het niet. Dit wordt onze moeilijkste investering ooit. De werken aan het Deurganckdonk waren in verhouding makkelijk.’

PSA Antwerp is de grootste containerbehandelaar in de Antwerpse haven met hoofdkwartier in Singapore. Zij hoesten het bedrag op om een efficiënte terminal te creëren die bijdraagt aan een klimaatneutrale haven. CEO Cameron Thorpe: ‘De nieuwe kaaimuur zal ons toelaten om het transformatieproces van Europa Terminal te starten met een zeer duurzame investering en tegelijkertijd de capaciteit te verhogen met meer dan 700K TEU op jaarbasis. In 2020 gingen we het engagement aan om onze CEO-uitstoot te verminderen met 50 procent tegen 2030. Daar werken we nu verder aan.’ General Manager Jürgen De Wachter: ‘Tijdens de werken zal een deel van de terminal niet bereikbaar zijn. Daarom worden ze opgesplitst in drie delen. Vorig jaar zijn we gestart met de voorbereidende werken. Alle kranen krijgen een opknapbeurt zodat ze in gebruik kunnen blijven tot 2028. Tegen die tijd zullen ook vier nieuwe kranen klaar zijn. We maken gebruik van windenergie en elektrificatie. De veiligheid van onze mensen zal verbeteren en we kunnen voldoen aan de toenemende vraag van onze klanten naar capaciteit voor megaschepen.’ Het voorbereidend werk van de aannemers duurde twee jaar. Zij vormen een Tijdelijke Maatschappij. Het gaat om aannemers met ruime ervaring in grootschalige waterbouwprojecten: Artes-Roegiers uit Kruibeke, Artes-Depret uit Brugge, Herbosch-Kiere uit Beveren en het Nederlandse Boskalis. Ook voor hen wordt het hun grootste opdracht ooit.

Edwin MARIËN

Foto Port of Antwerp-Bruges

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten