District Deurne kleurt groener dankzij digitale nieuwsbrief
DEURNE – District Deurne lanceerde vorig jaar de digitale nieuwsbrief en engageerde zich vooraf om extra bomen aan te planten, gekoppeld aan het aantal inschrijvingen. Tijdens het vorige plantseizoen werden er al negen nieuwe bomen aangeplant. Ondertussen werd de kaap van 3 500 abonnees genomen, waardoor het district nog twee extra bomen moest planten.
Deurne voegde de daad bij het woord en vanochtend plaatsten districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA, rechts op de foto) en Frank Vercammen (Vooruit, links op de foto), districtsschepen voor groen, de tiende boom in de Vuurwerkstraat. Uit een marktonderzoek bleek dat de Deurnenaar de digitale overstap gemaakt heeft of aan het maken is en het district verving daarom haar driemaandelijkse seizoensbrochure door een maandelijkse digitale nieuwsbrief. Met deze overschakeling zet Deurne extra in op duurzaamheid, het verkleinen van de afvalberg en vergroenen. Want het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief koppelde ze aan het planten van extra bomen verspreid over het district.
Sekeris: ‘Deurne is altijd een voorloper geweest als het gaat over communicatie. Meer dan vijftien jaar geleden bundelde het district alle communicatie tot één driemaandelijkse brochure. Weg met affiches, leaflets, flyers, boekjes, programmaboekjes …. Uit de steekproef twee jaar geleden bleek dat 40 procent van de Deurnenaars niet geïnteresseerd was in communicatie van het district. Zij wonen wel in het district Deurne, maar ze voelen zich niet verbonden met Deurne. 95 procent van de Deurnenaars heeft internet, blijkt uit de enquête (die ook op papier in te vullen was).’
‘Uit diezelfde enquête bleek dat mensen nood hebben aan praktische informatie, zoals waar, wanneer en wat organiseert het district? Is er een staking en wordt daarom mijn huisvuil niet opgehaald? Wanneer worden de voet- en fietspaden gestrooid bij ijzel en sneeuw. Met de maandelijkse nieuwbrief bereikt het district heel wat Deurnenaars met leesbare hapjes, meer informatie verneemt de Deurnenaar als hij doorklikt. Onze inwoners krijgen dus meer informatie, over meer onderwerpen. Bovendien is één en ander sneller en gemakkelijker. Ondertussen bereiken wij met onze nieuwsbrief 25 procent van de Deurnese gezinnen. En bovendien besparen we zeventien ton papier per jaar … in mensentaal: er worden 408 minder bomen gekapt (als we nieuw papier maken), voor gerecycleerd papier zijn er dat toch nog altijd 51.’
‘Wij staan er niet bij stil, maar door maximaal in te zetten op digitale communicatie bereiken wij niet alleen mensen sneller, maar bovendien kunnen we die informatie ook hapklaar bij de Deurnenaar brengen en besparen we een heleboel papier. Hoe meer mensen inschrijven op onze nieuwsbrief, hoe meer bomen we planten in Deurne. Wij planten nu een zomereik, een boom die al honderden jaren ons landschap vormgeeft.’
‘Onze Keltische voorouders aanbaden de boom omdat hij hen beschermde tegen bliksem. En tot in de middeleeuwen werd er recht gesproken onder een eik. Deurne plant vandaag dus een eik voor toekomstige generaties.’
De eerste negen bomen werden tijdens het vorige plantseizoen (verspreid) geplaatst op Eksterlaar, Stiltepark Sint-Fredegandus, het sport- en speelterrein in de Tweegezusterslaan en de Louis van Craenstraat.
De elfde boom is een gewimperde linde en kreeg een plaats aan de inkomzone van het Bisschoppenhofpark.
Maar het district stopt niet en laat de bomenteller lopen. Iedereen die zich inschrijft op de nieuwsbrief zorgt ervoor dat Deurne nog groener kleurt en dat er extra bomen bijkomen. Inschrijven kan hier (EM / Foto’s District Deurne)