Distributiecentrum Delhaize Puurs verwerkt 1 miljoen on-line-producten in 1 week
PUURS – Steeds meer mensen kiezen voor het gemak van boodschappen die aan huis of in de winkel geleverd worden en dat merken ze ook bij Delhaize. De zes laatste weken van dit jaar werden 112 000 online bestellingen geplaatst via delhaize.be en de MyDelhaize app. Dat is een stijging van 25 procent tegenover de eindejaarsperiode van vorig jaar én een absoluut record voor de retailer.
Afgelopen week werd daarbovenop nog een indrukwekkend record gebroken: meer dan één miljoen online bestelde producten werden op één week tijd verwerkt in het e-commerce distributiecentrum van de retailer in Puurs (zie foto).
Het eindejaar van 2022 is er eentje van records bij Delhaize. De laatste zes weken van dit jaar werden 112 000 online bestellingen geplaatst. In 2021 waren dat er ongeveer 90 000.
Frederik Van Baelen, commercial manager e-commerce bij Delhaize: ‘De eindejaarsperiode is traditiegetrouw een erg drukke periode voor onze e-commerce afdeling. Steeds meer mensen ontzien – vooral tijdens deze tijd van het jaar – de drukte van de winkels en doen hun boodschappen online.’
‘Sinds twee jaar zien we bij onze klanten een groeiend vertrouwen om ook verse producten aan huis te laten leveren en dat merken we duidelijk aan het grote aantal bestellingen dit eindejaar.’
Vorige week werd er ook nog een ander record gebroken. Toen werden er op één week tijd één miljoen producten in virtuele winkelmandjes gelegd, vervolgens verwerkt door order pickers bij Delhaize en afgeleverd bij de klanten thuis of op het afhaalpunt in de winkel.
Dat waren er nooit eerder zo veel in eenzelfde tijdsspanne. 400 medewerkers – order pickers, chauffeurs en administratieve krachten – werkten hieraan mee.
Het kloppende hart van e-commerce bij Delhaize ligt in Puurs. Daar bevindt zich het e-commerce distributiecentrum, waar het op dit moment alle hens aan dek is.
Het distributiecentrum ziet eruit als een gigantisch grote Delhaizewinkel, gevuld met meer dan 800 000 producten (15 000 unieke referenties) waar geen winkelkarren maar wel ‘picking karren’ rondrijden en waar medewerkers dezer dagen de klok rond werken om alle online bestellingen klaar te maken.
Elke dag vertrekken er 85 bestelwagens om de bestellingen af te leveren. 70 procent van de bestellingen die er verwerkt worden, worden thuis geleverd en 30 procent wordt door klanten afgehaald in het ophaalpunt van de winkel.
Delhaize is al sinds 1989 pionier en marktleider op vlak van thuisleveringen. Op dit moment bereikt de retailer 97 procent van alle Belgen met deze dienst en daarmee is ze de grootste zowel op vlak van levergebied als het aantal thuisleveringen. (EM / Foto Delhaize)