Delen van Ringparken Groenendaal en Het Schijn worden vroeger uitgevoerd
ANTWERPEN – De voorontwerpen voor de noordelijke Ringparken (Groenendaal, Noordkasteel, Lobroekdok en Het Schijn) werden door het Antwerps schepencollege goedgekeurd na een brede consultatieronde die in november startte. Op basis van de adviezen werden een aantal bijkomende onderzoeksopdrachten geformuleerd voor de ontwerpteams. Verder wordt er waar mogelijk– naast de Oosterweelwerf – al naar een vervroegde uitvoering gewerkt, zoals voor een deel van Ringpark Groenendaal en een deel van Ringpark Het Schijn.
De diverse districten, Lantis, team intendant, leden van de projectwerkbanken, burgerbewegingen en partners binnen de Vlaamse overheid gingen de afgelopen maanden met de voorontwerpen aan de slag. Het oorspronkelijke kader dat in november werd goedgekeurd is nu voor alle noordelijke Ringparken bevestigd.
De uitvoering van de Ringparken is verbonden met de werken aan de Oosterweelverbinding. Er is een nauwe samenwerking met bouwheer Lantis om de onderbouw, de Oosterweelverbinding op rechteroever, af te stemmen op de bovenbouw, de Ringparken.
Op basis van de adviezen werden er bijkomende onderzoeksopdrachten geformuleerd voor de ontwerpteams. Voor Ringpark Groenendaal gaat het onder meer om de logistieke ontsluiting van de stadsserre. Voor Ringpark Noordkasteel gaat het onder meer om de fietsbrug over de Oosterweelsteenweg. Voor Ringpark Lobroekdok gaat het onder meer om de uitbreiding van het voorontwerp tot aan Asiadok. Voor Ringpark Het Schijn gaat het onder meer om het ontwerpend onderzoek naar de realisatie van een ambitieuze verbinding tussen de Ten Eekhovelei en Spoor Oost.
De uitvoering van het grootste deel van de Ringparken kan pas starten na de werf van de onderbouw van de Oosterweelverbinding. Er zijn echter delen van Ringparken die buiten die werfzone vallen, of die versneld zullen vrijgegeven worden door Lantis. Op die plekken is er de kans om al sneller een deel van het Ringpark definitief aan te leggen.
In Ringpark Groenendaal gaat het om een deel van de Merksemse Tuinen. Hier zou vanaf 2024 een kans zijn voor versnelde definitieve aanleg.
Daarnaast wordt alles in het werk gesteld om de werfvrije zone in Ringpark Het Schijn versneld aan te leggen vanaf 2025. Dit vooruitgeschoven gedeelte omvat de aanleg van het natuureiland en het parkeiland (zie simulatie) achter de Lakborslei en Ten Eekhovelei.
Ook in deze fases zullen de Antwerpenaren nauw betrokken worden bij de verdere uitwerking van de plannen.
Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘Ik dank alle betrokkenen voor de constructieve samenwerking, die resulteert in breed gedragen voorontwerpen. En zo komen we stap voor stap dichter bij een leefbaarder en beter bereikbaar Antwerpen. Die combinatie van een betere, zachtere mobiliteit met een omgeving die onze stad verfraait, is een werk van lange adem, maar als we daar samen onze schouders onder blijven zetten, komen we er. (EM / Simulatie Ontwerpteam Ringpark Het Schijn: De Urbanisten en OMGEVING in samenwerking met Witteveen+Bos)