Decathlon doet beroep op Mechelen om tekort aan tweedehandsfietsen op te vangen
MECHELEN – In en rond het station van Mechelen staan heel wat hinderlijk gestalde of achtergelaten (wees)fietsen. Anderzijds kampt Decathlon aan een tekort aan tweedehandsfietsen. Daarom werkten stad en winkelketen samen een structurele oplossing uit tegen de overlast. Voortaan schenkt de stad ieder kwartaal de in beslag genomen fietsen aan Decathlon. Die beschouwen het als een proefproject. Indien het slaagt, dan wil men meerdere verbintenissen aangaan, ook met andere steden en gemeenten.
Abdrahman Labsir (Open Vld, derde van links op de foto), schepen van preventie: ‘Het gaat vandaag over 150 fietsen die ofwel hersteld worden en terug in de markt geplaatst worden of naar sociale partners gaan. Een fiets aankopen is voor sociale doelgroepen vaak een serieuze investering. Daarom is dit een enorme win-win-situatie. Deze samenwerking met Decathlon biedt ons de mogelijk om de controles heel consequent te gaan doorvoeren in de zones aan het station van Mechelen waar heel duidelijk aangegeven is dat het verboden is om de fiets daar te stallen. Die acties zijn nodig om ervoor te zorgen dat het daar geen fietsstort blijft.’
‘Gemeenteraadslid Barbara Van de Perre (Groen, derde van rechts op de foto) heeft zich al geruime tijd geëngageerd en al meerdere keren het signaal te geven om hier effectief iets mee te doen, zeker in functie van het circulaire. Hier in het stadsmagazijn zorgt men ervoor dat alles op een ordentelijke manier wordt georganiseerd. Verder is er de afstelling naar politie. Kortom, dit is een hele ketenaanpak en die is ook nodig.’
Van der Perre: ‘Eén van de belangrijkste componenten is het circulaire. Bij Decathlon gaat men de fietsen demonteren, kijken wat nog bruikbaar is en wat er terug op de markt kan worden gebracht. Maar ook het sociale is voor mij een zeer belangrijke component. We hebben in Mechelen de Fietsschool – de organisatie van de stad die mensen leert fietsen – of mensen die bang zijn om op de openbare weg te rijden, helpt. Zij hebben sowieso vaak heel degelijk materiaal nodig. Eens zij kunnen fietsen gaan zij ook op zoek naar een fiets in het Fietsatelier, maar het aanbod is te klein om te voldoen aan grote uitstroom van de fietsstad, die Mechelen is en verder aan het worden is. Vandaar dat dit een belangrijk initiatief is om aan die vraag te kunnen beantwoorden.’
Bruno De Maeyer van netwerkorganisatie Nektari: ‘Wij hebben het afgelopen jaar een achttal ophaalacties gedaan. Daarmee zijn een kleine 300 fietsen opgehaald waarvan de helft niet is opgevraagd door de eigenaar. Van elke fiets maken we een aparte fiche. Die wordt gedeeld met de politie. Wanneer er aangifte wordt gedaan kunnen zij dan kijken of wij de fiets toevallig niet in ons bezit hebben.’
Labsir: ‘Wij zetten hard in op het graveren van fietsen. Dat is altijd een belangrijke indicatie om fietsen te gaan traceren. Normaal worden de fietsen hier drie maanden gestald. De rechtmatige eigenaar kan ze dan nog altijd komen ophalen. Er is natuurlijk wel een retributie aan gekoppeld maar die is verwaarloosbaar. Toch zien we dat nog heel wat kwalitatieve fietsen hier blijven staan.’
Marguerite Beauduin (links op de foto), Sustainability Public Affairs Manager bij Decathlon: ‘Wij schakelen langzaam over op het circulaire. Er is heel veel vraag naar tweedehandsfietsen en daar kunnen we niet altijd aan voldoen. In ons magazijn in Willebroek gaan we de fietsen sorteren voor onder meer het Fietsatelier in Mechelen. Eerst gaan we kijken of we de fietsen kunnen herstellen en goedkoop en met garantie tweedehands kunnen aanbieden aan de mensen. Recyclage is de laatste oplossing voor ons. De fietsen gaan naar al onze winkels. Indien dit project een succes blijkt te zijn dat is het niet onmogelijk dat wij ook verbintenissen gaan aangaan met andere steden en gemeenten.’
Edwin MARIËN
Foto Stad Mechelen