De Wever wil meer districten: ‘Weet dat N-VA-ers uit randgemeenten dit niet wensen’


ANTWERPEN – Tijdens de raadscommissie van de burgemeester had Filip Dewinter (Vlaams Belang) een hele vragenlijst over de nakende fusie met Borsbeek. Bart De Wever (N-VA): ging er heel summier op in. Iets nieuws kregen we niet te horen. De Wever: ‘U moet zowat de enige Antwerpenaar zijn die geen fusie wil. U bent blijkbaar niet fier om in deze stad te wonen.’ Dewinter beloofde op zijn punten terug te komen tijdens de gemeenteraad. De Wever sloot af met: ‘een grootstad als Antwerpen moet uitbreiden. Ik weet dat heel wat N-VA-ers uit de randgemeenten het niet met mij eens zijn maar de fusie met Borsbeek mag niet de laatste zijn.’ Voor de goede orde: de randgemeenten zijn Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Mortsel, Edegem, Aartselaar en  Hemiksem.

Het viaduct op de A12 in Wilrijk (zie foto) is een doorn in het oog van alle politieke partijen in het district. De betonnen constructie werd opgetrokken in 1970. In 2000 waren er plannen om het af te breken in het kader van een langetermijnvisie voor de A12 tussen Boom en Antwerpen maar door een gebrek aan financiële middelen gebeurde er niks. Gisteren kwam het verdwijnen van het viaduct opnieuw ter sprake tijdens de commissiezitting verkeer in Antwerpen. Zowel N-VA als Groen hopen dat het viaduct zo vlug mogelijk verdwijnt. Wouter Van Besien (Groen):’Onthou deze datum want dit is de allereerste keer dat onze partijen samen gaan strijden voor het verwezenlijken voor een gemeenschappelijk doel om de verkeersveiligheid te verbeteren.’ De bestemmingen die beide partijen eraan willen geven verschilt wel even. Van Besien: ‘Na het verdwijnen heb je een unieke gelegenheid om een tramlijn aan te leggen die Antwerpen via Wilrijk en Aartselaar met Boom verbindt. Dit kan geen problemen geven want als ik het goed begrepen heb is Aartselaar tegen dan een district.’ Koen Kennis (N-VA), schepen van verkeer: ‘Ik vind het vrij zinloos om sporen aan te leggen naast sporen. Het is veel efficiënter om bestaande lijnen efficiënter te maken. Er rijdt een trein van Antwerpen naar Boom. Daar ben je in geen tijd. Maar het viaduct moet inderdaad verdwijnen, al zat dat in fases moeten gebeuren. Bovengronds is er dan plaats voor fietsers en kan het openbaar vervoer in een eigen bedding rijden.’

Stad Antwerpen gaat op het kruispunt Diksmuidelaan – Lodewijk van Berckenlaan in Berchem het principe ‘rechtsaf voor rood’ voor fietsers toepassen. Zo moeten rechtsafslaande fietsers niet nodeloos wachten en wordt het fietscomfort verhoogd. De werken starten in de loop van dit jaar.

Kennis: ‘Het fietsgebruik blijft stijgen in Antwerpen. Daarom zet de stad in op het verbeteren van de veiligheid en het comfort van fietsers aan verkeerslichten. Om fietsers die rechtsaf willen slaan aan een verkeerslicht niet nodeloos te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk, waaronder het principe ‘rechtsaf voor rood’. Daarbij mogen fietsers vóór het verkeerslicht rechtsaf slaan. Stad Antwerpen wil dit principe op zoveel mogelijk kruispunten toepassen.’

‘Dat zal nu ook gebeuren op het kruispunt Diksmuidelaan – Lodewijk Van Berckenlaan in Berchem. In alle straten van het kruispunt komen fietspaden die afbuigen vóór de verkeerslichten, zodat fietsers die rechtsaf willen afslaan niet meer nodeloos voor rood moeten wachten. Ze worden vervolgens veilig terug op straat geleid via invoegzones. De werken zullen starten in de loop van 2022.’

Edwin MARIËN

Foto Stad Antwerpen


Related post