De Stemstroom is enige secundaire school in Europa met een opleiding Diamantbewerking
ANTWERPEN – Als enige secundaire school in Europa met een opleiding Diamantbewerking, deelt De Stemstroom (voorheen bekend als Stedelijk Lyceum Eilandje) opvallend nieuws. In slechts drie jaar tijd is het leerlingenaantal van deze unieke opleiding verdubbeld. Deze stijging sterkt hen om te blijven investeren in deze opleiding.
Vanochtend stelde de opleiding Diamantbewerking uitzonderlijk de deuren van haar ateliers open voor journalisten. Op dat moment kregen de leerlingen praktijkles. Directeur Tijl Ooms: ‘Momenteel telt onze school 30 leerlingen binnen de opleiding Diamantbewerking. De stijging sterkt ons in de overtuiging om te blijven investeren in deze opleiding. Samen met de diamantsector streven we bovendien naar excellente onderwijskwaliteit.’
Leerling Rayan (17, zie foto boven artikel): ‘Ik zit momenteel in het vijfde jaar. Ik heb deze richting gekozen omdat ik familieleden heb die met diamant bezig zijn hier in Antwerpen. Ik wist zelfs niet dat deze school bestond. Ik heb dat toevallig vorig jaar ontdekt. Mijn familie is langs vaders kant afkomstig van Libanon en mijn moeders kant is Italiaans. De ooms van mijn vader hebben diamantbedrijven. Ook hij is er nadien, op die manier, stap voor stap, ingerold. Er zijn vele dingen die je hier leert: slijpen, bewerken van de steen, bestuderen van de steen,… Nu ben ik aan het slijpen. Het voordeel voor mij is dat ik niet alleen hier dingen bijleer maar ook via mijn vader. ‘
‘Voor wij beginnen te slijpen praten mij met elkaar maar eens we aan de slag zijn is het ieder voor zich: jij en de diamant. Je doet alles op jezelf. Maar je bent wel heel intensief bezig en je moet een heel hoog niveau bereiken. Wanneer ik mijn diploma zal hebben behaald, zal ik geen problemen hebben om werk te vinden. Er is een tekort aan slijpers. Maar ze eisen ook wel dat je een hoog niveau haalt. Wanneer dit schooljaar voorbij is ga ik naar het zesde jaar. Dat wordt onderwezen in de diamantwijk. Wij moeten geen zevende jaar doen. De leerlingen die nu in het zesde zitten zijn nog wel verplicht om er een jaartje bij te nemen.’
De Stemstroom heeft een aanvraag ingediend om vanaf 1 september 2025 te starten met een Se-n-Se (secundair na secundair) opleiding Fantasieslijpen in de formule van duaal leren. Antwerpen is marktleider in fantasieslijpen, daarom is het voor de leerlingen cruciaal om deze vaardigheid goed te beheersen. Peter Wouters (N-VA, zie foto hieronder), schepen voor diamant: ‘Diamant zit in het DNA van Antwerpen, en het verheugt ons te horen dat steeds meer jonge mensen kiezen voor de diamantsector, mede dankzij de gezamenlijke inspanningen van het Stedelijk Onderwijs, de stad, AWDC en de hele sector.’
Jan Verschueren, technisch-adviseur coördinator: ‘Wij hebben als school hard ingezet op deze opleiding maar wij hebben de sector ook mee warm gekregen. Zij zijn vragende partij waardoor de opleiding kan groeien. Zij vragen meer slijpers, wij willen onze leerlingen naar een bepaald niveau brengen en daar hebben we elkaar voor nodig. Wij hebben de voorbije jaren actie ondernomen. Onze leerjaren drie, vier en vijf bestaan uit grote klassen, zes en zeven zijn iets kleiner. In het zesde zitten zes leerlingen en in het zevende drie, net iets te klein om het rendabel te maken. Voor ons komt het er vooral op aan om mensen een beroep aan te leren. Als je rekening houdt met de wens van onze minister van onderwijs – die klassen met minder dan vijf leerlingen wil schrappen – dan wordt het moeilijk.’
‘In de sector heb je vanalles. Een diamant herkennen gaat vrij makkelijk. Je kan diamanten vergelijken en computersystemen zullen je daarbij helpen. Maar het slijpen is een ander verhaal. Dat is een ambacht. De hoeken moeten juist liggen om te kunnen blinken. Ook de regels voor het fantasieslijpen – dat we gaan opstarten – zullen vastliggen. Deze opleiding maakt onze school uniek. In de rest van de wereld leert men slijpen in bedrijven maar die denken uiteraard alleen aan hun eigen winst. Daar zijn kwaliteit én kwantiteit belangrijk . Bij ons speelt kwantiteit bij aanvang geen rol. Wij leggen eerst de basis zodat de leerlingen het slijpen in de vingers hebben.’
Edwin MARIËN
Foto’s: EM & so