De Cinema presenteert zelden vertoonde films uit het archief van Robbe De Hert
ANTWERPEN – Studenten Theater- en Filmwetenschappen van de Universiteit Antwerpen stellen eind april hun onderzoek voor over de nalatenschap van Robbe De Hert. Tijdens een onderzoeksseminarie focusten ze zich op de distributietak van De Herts collectief Fugitive Cinema. Onder de noemer ‘Fugitive Cinema verdeelt’ organiseren de studenten een filmprogramma van vier avonden in De Cinema in de Maarschalk Gérardstraat 4 in Antwerpen, inclusief een ontdekking uit het archief en enkele zelden vertoonde films.
Na het overlijden van Antwerps regisseur Robbe De Hert kwamen zijn archieven terecht in het FelixArchief. Tijdens een onderzoeksseminarie doken acht masterstudenten Theater- en Filmwetenschappen op de stadscampus van UAntwerpen in die uitgebreide collectie. ‘Fugitive Cinema’, opgericht in 1966, wist destijds zijn stempel te drukken op de cinema in ons land. Professor Gertjan Willems, docent film- en mediastudies aan UAntwerpen: ‘Fugitive Cinema zorgde voor een alternatief geluid in de Belgische filmwereld door films te maken, maar ook door films te distribueren die andere verdelers links lieten liggen. Vier vertoningsavonden bieden een staalkaart van welke films Fugitive Cinema zoal verdeelde.’
Dinsdag 18 en woensdag 19 april staan in het teken van arbeidersprotesten in België en de Verenigde Staten. Op 18 april worden ‘Dokstaking 73’ (1975) van Robbe De Hert en ‘Vechten voor onze rechten’ (1962) van Frans Buyens vertoond. ‘Dokstaking 73’ bestaat uit een ruwe montage van reportagebeelden van de Antwerpse dokwerkersstaking van 1973. Een bijzondere vertoning om verschillende redenen.
Willems: ‘Niet alleen is het exact een halve eeuw geleden dat de roemruchte staking plaatsvond, de film is ook sinds de jaren ’70 niet meer vertoond.’ Dokstaking 73’ werd teruggevonden in het archief van De Hert en speciaal voor dit filmprogramma gedigitaliseerd door het FelixArchief en meemoo (Vlaams instituut voor het archief). Ook met de film ‘Vechten voor onze rechten’ stak Frans Buyens de Belgische arbeidersstrijd een visueel hart onder de riem. De regisseur legde de ‘Grote Staking’ tegen de zogenaamde Eenheidswet vast op pellicule. De films worden ingeleid door filmhistoricus Gertjan Willems en professor arbeidsrecht Patrick Humblet (UGent).
Op 19 april steken we de Atlantische Oceaan over voor ‘Harlan County, een Amerikaanse film uit 1973 van Barbara Kopple. Kopple maakte verslag van een mijnwerkersstaking in Kentucky waarbij enkele mijnarbeiders en hun familie proberen te overleven terwijl ze het werk neerleggen in een strijd voor betere verloning en betere werkomstandigheden. De film sleepte de Oscar voor beste documentaire in de wacht in 1977 en wordt ingeleid door twee masterstudenten van UAntwerpen.
Woensdag 26 april leidt professor Steven Jacobs (UAntwerpen) vier artistieke kortfilms in die geselecteerd zijn voor hun vormelijk en sociaal engagement: het zelden vertoonde ‘La Fée sanguinaire’ (1968) van Roland Lethem, het speciaal voor deze vertoning door CINEMATEK gedigitaliseerde ‘Little Red Riding Hood and the Time-bomb’ (1968) van Guido Henderickx, de klassieker ‘La Jetée’ (1962) van Chris Marker en de sociaal geëngageerde film ‘Classe de Lutte’ (1969) van Chris Marker & Groupe Medvedkine.
Tot slot staan op vrijdag 28 april de experimentele en zeer sporadisch vertoonde Belgische films ‘Deus Ex Machina’ (1969), ‘Arthur is Fantastic’ (1971) en ‘Lysistrata’ (1976) van kunstenaar-filmmaker Ludo Mich geprogrammeerd. Hier voorziet doctoraatstudent Liesje Baltussen de film van een inleidend woordje. Info en tickets: https://www.destudio.com/nl/categorie/fugitive-cinema-verdeelt. (EM)