DATS 24 mikt op 10 000 laadpunten. Colruyt in Mechelen krijgt een primeur.
MECHELEN – Begin oktober plaatste DATS 24 zijn 1 000ste laadpunt en de komende vijf jaar wil het afklokken op 10 000 laadpunten. Het laadplein op de parking van de Colruytwinkel aan de Liersesteenweg in Mechelen, dat vanochtend werd geopend in aanwezigheid van burgemeester Bart Somers en Alexander Vandersmissen (beiden Voor Mechelen), schepen van mobiliteit, is de eerste realisatie in een lange rij waarbij standaard laadpalen gecombineerd worden met snellaadpalen.
Op de parking van Colruyt Mechelen staan drie snellaadpalen (zes laadpunten) van 150 kW en twee standaard laadpalen (vier laadpunten) van 22 kW. De volgende laadpleinen krijgen een gelijkaardige configuratie met telkens tien laadpunten. Het laadplein is 24/7 geopend, dus ook buiten de openingsuren van de winkel. Dat geldt overigens ook voor alle volgende laadpleinen die gebouwd zullen worden. Raf Flebus, algemeen directeur van DATS 24: ‘Daarmee neemt DATS 24 zijn maatschappelijke rol op om elektrisch opladen laagdrempelig en emissievrije mobiliteit toegankelijk te maken.’
Vandersmissen: ‘Ook in Mechelen merken we duidelijk dat de vraag naar laadpunten stijgt. Daarnaast stelde de Vlaamse overheid onlangs haar ambitie bij om binnen het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) de eisen te verhogen van één naar anderhalve laadpunt per 100 inwoners. Mechelen engageerde zich daartoe, samen met 225 andere gemeenten. Op dit moment zijn er in Mechelen 714 laadpunten beschikbaar, waarvan 228 publiek en 490 semi-publiek. Daarmee zitten we op bijna de helft van onze doelstelling LEKP 2.0 tegen 2030, en op 90 procent van onze ambitie voor 2025. Binnen de vernieuwde Vlaamse concessie hebben we afgelopen jaar 33 laadpalen geplaatst binnen de strategie ‘paal volgt wagen’ en ‘paal volgt paal’. We zijn dan ook verheugd om nieuwe initiatieven als dit te mogen verwelkomen. Het is niet voor niets dat Colruyt net Mechelen als eerste locatie voor haar laadplein kiest.’
Flebus: ‘Voor 2024 staan 50 nieuwe, gelijkaardige laadpleinen op de planning. Die worden geïnstalleerd op parkings van Colruyt-winkels in Vlaanderen, Brussel en Wallonië in samenwerking met onze partner Pluginvest. Na Mechelen zijn Ninove, Boom, Ukkel en Halle aan de beurt. Het eerste laadplein op Waals grondgebied komt in Gembloux. Met de uitrol van deze laadpleinen volgt DATS 24 de geografische spreiding qua verkoop van elektrische wagens. Tegelijkertijd zorgen we ook voor meer laadinfrastructuur in Wallonië, waar het aanbod momenteel nog schaars is.’
Jo Willemyns, algemeen directeur Colruyt: ‘We zien dat meer en meer klanten elektrisch rijden en we ondersteunen hen in die transitie door ervoor te zorgen dat ze hun auto kunnen opladen terwijl ze winkelen. Tijdens een gemiddelde winkelduur van 30 minuten, laden klanten aan onze snellaadpalen tot 300 kilometer extra rijbereik op.’
De goedkoopste manier om aan de DATS 24-laadpalen te laden is met een DATS 24-laadpas of met de DATS 24-app. Die laatste is wel voorbehouden voor zakelijke klanten. De prijs aan de standaardlaadpaal (tot 22 kW) bedraagt 0,45 euro per kWh en aan de snellaadpalen (meer dan 22 kW) 0,65 euro per kWh. Jonas Cautaerts, EV Charging-verantwoordelijke bij DATS 24: ‘Tot eind dit jaar geldt er bovendien een korting van vijf eurocent op de kWh-prijs. In die periode betaal je 0,40 euro per kWh aan een standaard laadpaal en 0,60 euro per kWh aan een snellaadpaal, op voorwaarde dat je met een DATS 24-laadpas laadt.’
Een vaak geformuleerde klacht is dat mensen die elektrisch rijden, vooraf niet weten hoeveel hun laadbeurt zal kosten. DATS 24 hanteert nu al de AFIR-regelgeving die stelt dat klanten moeten weten hoeveel ze per kWh betalen vóór ze hun laadsessie starten. De QR-code die op elke DATS 24-laadpaal staat, brengt klanten meteen naar een webpagina waarop de prijzen vermeld worden. Je vindt zo ook hier (EM / Foto’s Stad Mechelen)