CptnZeppos: het verhaal van een uniek reisbureau uit Antwerpen


Antwerpenaar Joris Van Bree begon in 2019 met een bijzonder project: met zijn reisbureau CptnZeppos wilde hij passagiers laten meereizen aan boord van vrachtschepen.  “Weken op zee, zonder wifi of entertainment: het is een manier om opnieuw aansluiting te vinden met jezelf en de natuur.”

Slow traveling, zo heet de manier van reizen die Joris Van Bree aanspreekt. De trend begon tien jaar geleden aan een opmars, en biedt een alternatief voor een steeds drukker en sneller wordend leven en voor de stress van FOMO (fear of missing out, red.) Daar speelde Van Bree op in bij het kiezen van een naam voor zijn reisbureau. “Kapitein Zeppos was een populaire Vlaamse jeugdreeks tijdens de jaren zestig. Ze werd in meer dan tien landen wereldwijd uitgezonden, tot in Nieuw-Zeeland en Japan toe. Het hoofdpersonage Kapitein Zeppos (Senne Rouffaer, red.) speelt de Engelse gentleman die te paard en met zijn amphicar reed. We waren gecharmeerd door de traagheid van de reeks, de mysterieuze en vriendelijke kapitein, en het Vlaamse en internationale succes ervan.”

 

Wonen in een havenstad als Antwerpen kan inspirerend zijn. Zo kwam Joris Van Bree op het idee om CptnZeppos te starten na een fietstocht door de Antwerpse haven. “Ik zag een Filippijnse matroos aan boord van een vrachtschip naar me zwaaien. Ik werd nieuwsgierig naar hoe het leven aan boord eraan toegaat. Tot dan werkte ik als orderbegeleider in verschillende drukkerijen. Na een bezoek  aan het Red Star Line Museum besloot ik om vanuit onze thuishaven met zo’n cargoschip naar New York mee te reizen. Op de Atlantische Oceaan ervaarde ik dat deze manier van reizen met niets te vergelijken valt. Zo ontstond het idee om die fantastische ervaring met anderen te delen. CptnZeppos was geboren.”


Duurzaam reizen

 

Die fantastische ervaring is breder dan louter je te laten omringen door water en lucht. Joris Van Bree: “Het is een eenvoudig leven. Je hebt drie maaltijden per dag, een eigen kajuit met badkamer, maar geen wifi of entertainment. Je hebt wel zeeën van tijd om opnieuw te connecteren met jezelf en de natuur. En omdat er altijd wel zeeschepen zijn met lege kajuiten, kunnen we altijd mogelijkheden aanbieden aan onze klanten.”

 

“Ondertussen hebben ook mensen van buiten Europa ons gevonden. Ze zien dit als een duurzame manier van reizen, als een alternatief voor het vliegtuig. Onze passagiers houden van zeeën en oceanen, maar niet van entertainment en massa’s volk. Per route vind je op onze website de vereisten om mee te reizen met een vrachtschip: je moet over de nodige visa en inentingen beschikken en volledig gevacinneerd zijn tegen covid. Daarnaast heb je een medisch attest van je huisarts nodig. En het is belangrijk dat je zonder problemen de trap kan oplopen, want er is niet altijd een lift op het schip aanwezig.”

 

Scheepvaart en Covid19

 

De voorbije twee jaar werd duidelijk hoe belangrijk de scheepvaart is voor ons dagelijks leven. De coronacrisis legde de wereldwijde scheepvaart lam. Daardoor kwam de bevoorrading van veel landen in het gedrang. In maart 2021 was er het incident met het Taiwanese cargoschip Ever Given, dat het Suezkanaal bijna een week lang blokkeerde en ook voor grote vertragingen in de scheepvaart en de wereldwijde transport en logistiek zorgde. Door de Russische oorlog tegen Oekraiëne zijn er nu nieuwe problemen die ervoor zorgen dat passagiers niet meer vanuit Russische havens kunnen vertrekken. “Al onze passagiers hebben hun reis omgeboekt via een andere route”, zegt Van Bree. “We ondervinden vooral nog steeds de gevolgen van de coronacrisis. Na twee jaar windstilte, waarin passagiers omwille van corona niet aan boord van vrachtschepen werden toegelaten, kunnen we nu eindelijk binnen Europa opnieuw passagiers laten meereizen. Buiten Europa reizen kan opnieuw vanaf begin 2023. De rederijen met schepen die havens aandoen in onder andere Singapore, laten ons niet toe om passagiers een kajuit te laten boeken.”

 

Doorzetting en fantastische ontmoetingen

Als ondernemer in de toeristische sector al na een jaar in een ongeziene wereldwijde gezondheidscrisis belanden is op zich al een hele uitdaging. Maar Joris Van Bree gaf niet op en werkte door. “Ik was optimistisch en wilde mijn eigen droom én die van anderen waarmaken. Zo was er een koppel uit Kontich dat me vertelde over hun plan om naar Singapore te fietsen en met een vrachtschip terug naar Antwerpen te reizen. En we hebben ook een CptnZeppos video gemaakt van Klaus die de reis van zijn ouders die per pakketboot naar Canada migreerden, wilde herbeleven.”

 

© 2022 StampMedia / Roman Sedov

.


Related post