Comfort van fietsers gaat met sprongen vooruit met nieuwe helling aan Parkbrug’

ANTWERPEN – Vanochtend is de fietshelling aan de Parkbrug geopend. De fietshelling op het Eilandje ligt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Ze biedt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven.
De Parkbrug is sinds juli 2016 een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord en het Eilandje. Ze overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats.
Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘Eindelijk is het half werk vervolledigd. We hebben nu een volledige brug. Aan de mooie Parkbrug aan de Noordkant van de leien was er een helling maar die ontbrak aan de kant van het Eilandje. Toen ik schepen werd was één van de eerste opmerkingen die ik kreeg ‘Hoe is dat nu mogelijk? Wat moeten we doen? Hoe kan je als fietser hier nu af?’ Dan zijn we gaan bekijken hoe we het werk konden vervolledigen en afmaken met een helling. Maar dat was geen sinecure in zulke complexe omgeving. Het moest opgetrokken worden op de ondergrondse parking van de appartementen hier rond . De steunpunten moesten goed bepaald worden. Maar uiteindelijk staat hier een mooie helling die de brug over de leien op een prachtige manier vervolledigd. Hier passeren elke dag vele honderden fietsers, op een belangrijke fietsas tussen het noorden en het stadscentrum. Hun comfort gaat er nu met sprongen op vooruit. Noem het gerust een ‘missing link’ die we hier wegwerken.’
‘We hebben ondertussen al wat ervaring opgedaan met bruggen en hellingen. Van bij het begin hebben we gezegd dat er een goede ondergrond moest komen die voldoende grof is en niet toestaat dat fietsers wegglijden In die zin was het ongelooflijk belangrijk dat we van bij het begin de juiste ondergrond kozen. Het fietspad is voorzien in gietasfalt en is verlicht.’
‘Het feit dat de helling tussen de gebouwen werd aangebracht maakte het extra moeilijk maar we hebben een mooie oplossing gevonden om de helling niet te steil te maken en tegelijkertijd de beperkte ruimte die er is op een kwalitatieve manier te benutten.’
Het ontwerp van de fietshelling is, net zoals dat van de Parkbrug, van Ney & Partners. De lusvormige helling is 140 meter lang en is uitgevoerd in een witte, lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. De fietshelling ligt parallel aan de gevels van de bestaande gebouwen. De start is voldoende breed om de toegang vanuit verschillende richtingen mogelijk te maken.’
Stadsgids Nadine Marissen van Visit Antwerpen: ‘We zijn zo blij. Wij doen de Tour van de stad met de toeristen op een elektrische e-step. Wij hadden op de parkbrug altijd een prachtig zicht en moesten dan ineens terugdraaien omdat er geen brug naar beneden was. Ik denk dat wij heel veel blije mensen gaan hebben en we vinden het zelf ook geweldig. Dit vormt een prachtige link tussen Spoor Noord en het Eilandje naar het centrum van de stad. Er was niet veel voorzien op het plein maar dit is nu de perfecte invulling. (EM, Guy Van Antwerpen (Radio Expres) / Foto Jasper Leonard)