Cocaineproducenten kunnen enorme vraag van Belgische gebruikers amper volgen
BEVEREN – Elk jaar is er maar één persconferentie in onze regio waar meer buitenlandse journalisten op aanwezig zijn dan Belgische: de bekendmaking van de in beslag genomen cocaïne.
Drugs blijven de Antwerpse haven overspoelen. In de periode januari tot en met juni werd in de haven al meer dan 43 ton cocaïne in beslag genomen, samen met 2 800 kilo heroïne en 161 kilo MDMA. Als we de cijfers voor de cocaïnevangsten bekijken, dan zien we dat deze voor de eerste zes maanden van dit jaar al 21 procent hoger liggen dan de cijfers voor dezelfde periode van vorig jaar.
Kristian Vanderwaeren, Administrateur-generaal van de Algemene Administratie van de Douane: ‘Antwerpen voert wereldwijd nog altijd de ranglijst aan voor wat cocaïnehandel betreft. Van de 4,5 miljoen containers die onze haven elk jaar aandoen kunnen we er momenteel maar twee procent scannen. 350 000 containers kunnen als verdacht beschouwd worden. In Antwerpen hebben wij 43 431 ton cocaïne onderschept maar we mogen ook niet vergeten dat bijna 41 000 ton cocaïne met bestemming Antwerpen al gevonden werd in andere havens. Zo gebeurden er 31 vaststellingen in Ecuador, veertien in Columbia, vijf in Brazilie en telkens vijf in de Dominicaanse Republiek en Chili.’
Nog verontrustender dan de productie van cocaine, is het verbruik. Ook hier prijkt Belgie aan de top. Dat bevestigt het European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction. De stijging is het grootst in Belgie en Nederland – die al enorm hoog scoorden – maar ook in Portugal, Duitsland, Hongarije, Oostenrijk, Finland en Denemarken neemt het aantal consumenten toe. Dat zorgt voor een merkwaardige wijziging in de modus operandi. Dezelfde studie wijst dat nergens meer cocaineverslaafden in ziekenhuizen belandden dan in Antwerpen. In 2021 waren dat er 245. Dublin volgde op respectabele achterstand op de tweede plaats met 137 opnames.
Vandermaeren: ‘Vorig jaar nog stelden we vast dat heel wat drugs verstopt zaten in paletten, in constructies en in ladingen maar nu merken we dat het overgrote deel van de cases volgens het ‘Rip Off’-principe gebeurt. Dat gaat heel eenvoudig: in Zuid-Amerika zet men gewoon een sporttas vol met cocaine in een container en hier in Antwerpen haalt een koerier die eruit en brengt hem naar de kade. Voor zo’n klusje krijgt zo iemand 30 000 euro per transactie. Door de enorme vraag hebben de smokkelaars de tijd niet meer om de drugs beter te verstoppen. Meestal weten noch de verzender, noch de ontvanger van de zending dat hun container wordt gebruikt voor het verbergen van drugs.’
Vincent Van Peteghem (CD&V), minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding: ‘Wij moeten in staat zijn om 100 procent van de risicocontainers te scannen. De regering heeft 70 miljoen uitgetrokken voor de aankoop van vijf bijkomende containers. Tegen april 2024 moeten die allemaal actief zijn. Verder worden er 108 bijkomende douaniers aangeworven waarvan er momenteel al 86 aan de slag zijn maar waar ik het meest van verwacht is het Memorandum of Understanding dat we vandaag ondertekenen met de terminaluitbaters en Port of Antwerp-Bruges.’
Kort samengevat: tot op vandaag moeten containers tot bij de douane vervoerd worden waar ze dan gescand worden. Vandaag gaven PSA Antwerp NV, MSC PSA European Terminal, NV Antwerp Gateway en Belgian New Fruit Wharf de toestemming aan de douane om containers te scannen op hun terrein. ’ Vandermaeren: ‘Dat levert een ongelooflijke tijdwinst op. Dat de terminaloperatoren hiermee instemmen is niet voordehandliggend want voor hen betekent het dan weer meer overlast. Maar het bewijst ook dat zij mee de strijd aangaan tegen de cocainehandel.’
Edwin MARIËN