Charter moet veilige fietsverbindingen garanderen tussen Polder en Haven


ANTWERPEN – Eind vorig jaar lanceerden de bedrijven Evonik en BASF samen met het district Berendrecht – Zandvliet – Lillo, de lokale besturen van de gemeenten Woensdrecht (Nederland), Essen, Kalmthout, Wuustwezel en Stabroek, het idee om samen met de provincie Antwerpen, Port of Antwerp – Bruges en werkgeversorganisatie VOKA – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, de krachten te bundelen voor meer duurzaam woon-werkverkeer in de regio, met focus op de fiets. Dit alles resulteerde in een charter, waarbij ook Vlaanderen zich engageert om dit proces te ondersteunen door in te zetten op nauw overleg, het inzetten van expertise en de steun bij de realisatie.

Het initiatief werd genomen door Sandra Suykerbuyk (CD&V, links op de foto), districtsschepen voor mobiliteit in Berendrecht – Zandvliet – Lillo.  Zij is ook voorzitter van de werkgroep ‘Fietsbeleid Polder en Noorderkempen’. ‘Ik heb vooral de verbinding gemaakt vanuit een vraagstelling vanuit ons district. Wij zijn een district waar heel veel verkeer doorkomt  vanuit het Noordoosten van Antwerpen (Kalmthout, Woensdrecht, Essen) richting Havengebied. Bovendien hebben we heel veel schoolgaande kinderen uit het middelbaar die naar onder meer Essen en Kapellen moeten. Ik ben met de industrie gaan spreken . Daarna hebben we ook aan de andere lokale besturen gevraagd of ze een samenwerking zagen zitten. Dat gebeurde allemaal nog in de periode voor corona. Nu is het echt de bedoeling om die samenwerking vast te houden zodat we niet allemaal op ons eigen eilandje zaken zouden organiseren.’

‘Een fietspad stopt niet aan de grens met Zandvliet. Aan de ene kant hebben je Stabroek, aan de andere kant Woensdrecht. We zijn blij dat we een overeenkomst hebben kunnen afsluiten met het kabinet van Lydia Peeters (Open Vld), de Vlaamse minister van mobiliteit. Belangrijk is dat de ontbrekende stukken op fietspaden worden gerealiseerd. Ik denk dan aan de verbindingen vanuit het Noorden van Antwerpen en het stuk Ekeren-Stabroek. We mogen niet vergeten dat er buiten de fietsinfrastructuur nog heel wat zaken zijn die nu al bestaan maar die de hoeveelheid gebruikers niet aankunnen. Ik denk dan aan de water- en fietsbus. Ik hoop dat die in ieder geval behouden blijven en de frequentie liefst nog wordt uitgebreid. Het charter is een langetermijnsengagement. Bouwen is altijd moeilijk. Je weet niet wanneer iets gerealiseerd kan worden.’

Bij de bedrijven namen Evonik (gelegen aan de Tijsmanstunnel) en BASF Antwerpen (aan de Scheldelaan) de voorbije jaren het voortouw in de uitwerking van het charter. Jan Remeysen, CEO BASF (rechts op de foto) toen voorzitter van Platform Industrie: ‘Er wordt almaar meer naar het werk gefietst. Maar meer fietsen betekent ook meer ongelukken. Bij een fietsongeval spreek je vaak over een afwezigheid van een jaar. Dat is onaanvaardbaar. Onze werknemers krijgen een verplichte fietsopleiding, zowel theoretisch als praktisch. We hebben het aantal ongevallen kunnen terugbrengen maar het aantal fietsongevallen blijft jammer genoeg hoog. Na een onderzoek bij onze werknemers hebben we de gevaarlijke punten in kaart gebracht. Nadien hebben we contact opgenomen met de wegbeheerders maar dat bleek een complex gegeven. Er was geen overkoepelende regisseur. Nu gaan we er samen voor zorgen dat Polder en Noorderkempen een veilige toegangspoort worden naar de haven.’

Edwin MARIËN

 


Related post