Cardoen Wilrijk biedt je zondag een unieke blik achter de schermen


WILRIJK – Aanstaande zondag is het Open Bedrijvendag. Autosupermarkt Cardoen gooit de deuren open en verwelkomt iedereen die een kijkje wil komen nemen achter de schermen van de hoofdzetel van het bedrijf, de vestiging in Wilrijk. Je vindt er niet alleen de toonzaal en de kantoren, maar ook het herconditioneringscentrum dat Cardoen in november opende.

CEO Ivo Willems (zie foto): ‘Mensen krijgen zondag een blik achter de schermen. Je hebt vooreerst het commerciële gedeelte (een auto kopen) maar dat is eigenlijk het einde van een mooi verhaal. Er gaat een heel traject aan vooraf dat mensen niet zien en dat we toch wel eens graag zouden willen tonen omdat het allemaal niet zo evident is. Cardoen is bekend geworden als verkoper van nieuwe auto’s maar het zal geen geheim zijn dat er de laatste twee jaar een kink in de kabel gekomen is. Amper twintig procent van de wagens die we nu verkopen zijn nieuw. Gelukkig hebben we dit fenomeen een aantal jaar geleden al ingeschat. Fabrikanten worden verplicht van elektrische auto’s te maken en voor hen is het minder relevant om kleine auto’s te produceren. Dat maakt dat bijvoorbeeld een Ford K of een Citroën C1 niet meer worden gemaakt. Dat segment is er tussen uit. Daardoor krijg je dat auto’s – die je vroeger kon kopen voor tien- à twaalfduizend euro – niet meer verkrijgbaar zijn. Hierdoor ga je een heel segment van klanten negeren. Dat is voor ons én voor de klant niet interessant. Als gevolg van COVID schuift die lijn op. Er worden nog amper nieuwe auto’s meer gemaakt. Zelfs geen Fiësta meer. Alleen de hele dure kan je nog nieuw krijgen. Dat is geen probleem voor leasingwagens, want daar gaat het over grote budgetten, maar wel voor de gewone klant, die zijn auto zelf moet betalen met zijn zuur verdiende centen. Daar hebben wij een oplossing voor gevonden.’

‘We zijn overgeschakeld naar datgene wat we wel op de markt vinden en dat zijn occasiewagens. Je kan je naam niet op de keien smijten en gezichtsverlies riskeren. Van een nieuwe wagen ben je zeker dat die altijd goed is. Bij een occasiewagen loop je een risico omdat die  al een tijdje gereden heeft. Je mag ervanuit gaan dat elke wagen kans maakt om een gebrek te hebben. Dat kaatst zich terug. Als wij dergelijke auto’s verkopen worden wij als schuldigen aangewezen. Het is dus zaak om dat risico te minimaliseren. Dat is een heel proces. Vandaar hebben wij een herconditioneringscentrum opgestart waarbij auto’s een heel parcours volgen. Dat willen we zondag tonen. De auto’s worden nagekeken op 220 punten maar er wordt tevens een lijst opgemaakt van wat er met de wagen moet gebeuren. We trekken dat snel door onze machine en kunnen dat dus op een rendabele manier doen. We hebben daarvoor een gebouw van 7 000 vierkante meter opgetrokken waar 120 medewerkers ervoor zorgen dat de wagens zo snel mogelijk rijklaar zijn.’

‘Vroeger kochten we heel veel wagens in heel Europa. Vandaag gaan we zoeken op de Belgische markt, bij particulieren of leasingmaatschappijen. 50 procent van onze  occasiewagens komt nu uit ons land. Ik denk dat de gemiddelde particulier met een gemiddeld budget in de toekomst geen nieuwe auto meer gaat kopen. We moeten eraan gewoon worden dat we dat ook voor andere producten gaan doen. Ik zie H&M vandaag occasiemateriaal verkopen. Zelfs Ikea komt daarmee naar buiten. Misschien is dat niet zo fout. We moeten van het vergif af dat alles nieuw moet zijn. Waarom zouden wij zaken niet langer gebruiken?’ Je kan zondag bij Cardoen Wilrijk terecht aan de Boomsesteenweg 958 tussen 10 en 18 uur. Info: www.openbedrijvendag.be.

Edwin MARIËN

 


Aanverwante berichten