Campagne moet grensoverschrijdend gedrag bij jongeren aanpakken
ANTWERPEN – 91 procent van de meisjes en 28 procent van de jongens tussen vijftien en 24 jaar in Antwerpen, Brussel en Charleroi ervaarden al seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het gaat onder meer over nafluiten op straat, opmerkingen over het uiterlijk, langdurig aanstaren of ongewenste aanrakingen . Daarom start de stad Antwerpen met een gerichte campagne naar jongeren.
Karim Bachar (Vooruit), schepen voor gelijke kansen: ‘Probleem is dat jongeren in dergelijke situaties niet weten hoe ze moeten reageren. We willen hen informeren door voorbeelden te geven. Vijf video’s tonen hoe jongeren intimiderend gedrag kunnen stoppen, escalatie kunnen vermijden en een slachtoffer kunnen ondersteunen. Tegelijk krijgen daders en andere omstaanders het signaal dat intimidatie nooit oké is. De video’s worden verspreid via socialemediakanalen zoals Tiktok, Snapchat en Instagram, en via QR-codes op affiches in jeugdlocaties, horeca en onderwijsinstellingen. Diverse jongerengroepen gaven vooraf hun mening over het campagnemateriaal. Om het probleem op lange termijn aan te pakken en het taboe errond te doorbreken, start de stad met een vormingsaanbod op maat van jongeren en jeugdorganisaties. Seksuele intimidatie wordt niet getolereerd in deze stad. Daarom gaan we er de strijd tegen aan.’
Claude Marinower (Open Vld); schepen voor economie, marketing en communicatie: ‘Maatregelen om veiligheid in de stad te verhogen en intimidatie te verlagen zijn hoog nodig, jammer genoeg ook in onze stad. We rekenen hiervoor ook op onze burgers om dit aan te pakken. Deze campagne past in ‘Allemaal Antwerpenaar’, het verhaal van de stad dat de strijd aanbindt met racisme, intimidatie en discriminatie, zodat elke inwoner zich 100 procent Antwerpenaar kan voelen en helemaal zichzelf kan zijn. De affiches en filmpjes stemmen tot nadenken. De filmpjes zijn kort en flitsend zodat ze de aandacht trekken van iemand die aan het scrollen is. We werken ook met QR-codes zodat we kunnen zien hoe geslaagd de oproep is.’
Julia Day, beleidsmedewerker van Sensoa Seksueel Grensoverschrijdend gedrag: ‘Deze campagne is de perfecte manier om het onderwerp positief te benaderen. Het hoopvolle is dat 90 procent van de jongeren tussen zestien en 26 jaar zeggen dat ze wel degelijk willen ingrijpen. We zijn aan de slag gegaan met focusgroepen en zijn ook in het buitenland gaan kijken. De boodschap is: je kan altijd iets doen. Hiervoor lanceren we de vijf A’s: Anderen betrekken , Afleiding creëren, Afzonderen, Aanspreken en Aanwezig blijven.’
Seppe Geerts, projectmedewerker van Pimento: ‘Wij zijn een kenniscentrum gespecialiseerd in het versterken van jongeren en hun begeleiders en bieden jongeren een gratis en gevarieerd aanbod aan, van een eenmalige opleiding tot een langer vormingstraject over thema’s zoals weerbaarheid, grenzen herkennen en reageren als omstaander. Jeugdorganisaties en koepels van eerstelijns jongerenverenigingen kunnen online een ‘train the trainer’-opleiding van Sensoa vzw volgen.’ Eén van de partners is het jongerennieuwsagentschap StampMedia. Naomi Izabela: Deze campagne kan veel verschil maken. Het is een mooi initiatief van de stad Antwerpen. Nu maar hopen dat andere steden volgen.’ Meer info, de filmpjes en de affiches via www.allemaalantwerpenaar.be en https://www.youtube.com/playlist?list=PLzkHKu3SdeHWZ1IrWT9hf1WwG7cVAaZ1O7/
Edwin MARIËN
Foto Stad Antwerpen