Cadix is naast halte voor vijftien buslijnen nu ook stopplaats voor tram 1
ANTWERPEN – De omgeving rond het toekomstige ziekenhuis ZNA Cadix ter hoogte van de Kempenstraat onderging sinds begin 2021 een volledige transformatie. Er kwam heel wat groen, nieuwe fietsverbindingen en een nieuwe tram- en bushalte. Vanochtend werd de halte van tramlijn 1 officieel in gebruik genomen.
Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit (midden op de foto): In 2016 was dit nog een doodlopend terrein. Hier kwam je alleen als je er moest werken. Nu is de site er enorm op vooruit gegaan. Van hieruit wordt het centrum van de stad, vanuit het Noorden, opnieuw een stuk bereikbaarder. Dit is belangrijk in het kader van de Modal Shift, die dan weer noodzakelijk is met het vooruitzicht op de Oosterweelwerken. Je merkt dat steeds meer en meer mensen gebruik maken van de fiets en gisteren heb ik op P&R Havana de 100 000ste bezoeker mogen verwelkomen. Van daar ben je op geen tijd in de stad en nog vlugger op deze plek. Door de werken aan de fietsostrade F14 wordt de mobiliteit nog verbeterd. Autoverkeer wordt alleen toegelaten voor mensen die naar het ziekenhuis komen. Er is geen parkeermogelijkheid meer bovengronds, en de rijweg dient enkel als in- en uitrit voor de ondergrondse parking, de hulpdiensten zelf en leveranciers. De verbinding naar de bedrijven op Asiadok-Westkaai blijft van daaruit mogelijk.’
‘Fietsers, die vanuit het noorden Antwerpen binnen rijden, bollen hier nu over nagelnieuwe, comfortabele fietspaden, tussen de bloemperken en met zicht op de plezierboten in het Kempischdok de stad in. De fietstunnel onder de Hardenvoortbrug is een nieuwe verbinding met Park Spoor Noord, de AP Hogeschool-campus en het ziekenhuis ZNA Cadix, de gelijknamige halte voor het openbaar vervoer, en een deel van het Eilandje. Voor fietsers en voetgangers is het een handige binnenweg, die bovendien de oversteek van enkele kruispunten vermijdt. En binnenkort komt er een Velo-stationnetje.’
Ann Rombouts, beheersmanager van De Lijn (links op de foto): ‘Tramlijn 1 passeert al langer aan het toekomstige ziekenhuis, maar stopt er voortaan ook. Dat geldt overigens ook voor alle bussen van de reeksen 600 en 700 naar bijvoorbeeld Ekeren, Berendrecht, Brasschaat, Kapellen, Stabroek, Zandvliet, Schoten, Sint-Job-in-‘t-Goor, Brecht, Schilde, Oelegem en Hoogstraten. Tramlijn 1 heeft zijn eind/beginhalte aan P&R Luchtbal. Ze verbindt heel Antwerpen met het toekomstige ziekenhuis, want de tram doorkruist de hele stad, vanaf P&R Luchtbal tot aan de eindhalte Zuid, inclusief premetrostation Opera.’
Els van Doesburg, voorzitter van ZNA en schepen voor gezondheidszorg (rechts op de foto): ‘Het ziekenhuis kan openen in het voorjaar van 2023. Momenteel organiseren wij rondleidingen voor alle werknemers want het is uiteraard de bedoeling dat zij al vertrouwd zijn met hun werkplek wanneer de eerste patiënten hier hun intrek nemen. Belangrijk is dat dit ook een plaats wordt waar de buurtbewoners zich thuis voelen. De tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 5 300 vierkante meter. Het groendak dient als buffer voor het hemelwater dat op de ondergrondse bouwlaag valt. Het overtollige hemelwater dat zo wordt opgevangen, wordt naar zes ondergrondse betonnen putten geleid.’ ZNA Cadix verwacht 200 000 patiënten en bezoekers per jaar en telt 1 300 personeelsleden.
Edwin MARIËN