Bypass krijgt alsmaar meer vorm

 Bypass krijgt alsmaar meer vorm

Aankomst boogbrug Bypass

ANTWERPSE DISTRICTEN – De aanleg van de Bypass, een tijdelijke snelweg langs de R1, vordert snel. Een groot deel van de funderingen bevindt zich tussen het Sportpaleis en de Groenendaallaan in Merksem, en de eerste pilaren worden zichtbaar. Tijdelijke (bouw)bruggen verschijnen hier en daar op de site.

De Bypass, samen met verschillende andere tijdelijke bouw- en andere bruggen, maakt deel uit van een goed doordachte aanpak om overlast te verminderen. Dit zorgt voor een apart wegennet voor bouwverkeer, zodat het verkeer het bestaande wegennet niet belast, en er een alternatief beschikbaar is voor verkeer wanneer het Viaduct van Merksem wordt gesloopt, wat de plaatselijke verkeersveiligheid ten goede komt door zoveel mogelijk verkeer uit woonwijken te houden.

Dronebeeld Albertkanaal_Vaartkaai_Flywel

De afgelopen weken zijn een aantal van deze tijdelijke bruggen naar de site gebracht, en de boogbrug is er een van. De boogbrug zal deel uitmaken van de Bypass. Net als het viaduct van vandaag zal ook de Bypass het Albertkanaal overspannen. Verkeer richting Nederland zal in de toekomst het kanaal oversteken over deze tijdelijke brug. Bij de IJzerlaan fietsbrug arriveerde zondag 30 juni het eerste van twee delen van deze kleurrijke boogbrug, en het tweede deel wordt verwacht op zondag 7 juli. In de komende maanden worden deze twee brugdelen samengevoegd tot één grote brug die we in 2025 over het kanaal zullen leggen. Om dit werk mogelijk te maken, hebben we een grote assemblagesite gecreëerd bij de IJzerlaan fietsbrug.

De boogbrug is niet de enige brug die recentelijk in Antwerpen verscheen. In juni ontvingen we de twee delen van een bouwbrug die we volgend jaar over de Groenendaallaan zullen leggen. Als je vandaag afrit Merksem neemt, kun je deze brug al zien liggen. Waarom zo vroeg? Omdat door de aanleg van de Bypass en de assemblage van de boogbrug binnenkort niet genoeg ruimte meer zal zijn om deze immense constructiebrug op zijn locatie te brengen.

Ook de dokken veroorzaken obstakels voor bouwverkeer. Daarom leggen we een beweegbare brug over de verbinding tussen de Asiadok en het Albertkanaal: de Liègebrug, dezelfde naam als de brug die hier eerder stond.

Intussen vordert het werk aan de Bypass goed. Begin maart hebben we de eerste van bijna 700 CSM-barrettes in de grond gestoken. Samen vormen ze een stevige basis voor de Bypass. Een groot deel van deze basis zit nu in de grond. Vandaag worden de eerste van ongeveer 100 pilaren voor de Bypass opgericht. We plaatsen grote betonnen balken boven op deze pilaren, die het brugdek vormen van de tijdelijke snelweg. Hiermee beginnen we later deze zomer. In totaal hebben we meer dan 900 balken nodig, met een gemiddeld gewicht van 50 ton en een lengte van 30 meter. Er zijn ook uitschieters van 45 meter lang en 60 ton zwaar. De Bypass richting Nederland wordt eind 2025 in gebruik genomen vanaf het Sportpaleis.

Foto’s Lantis

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten